Het werk als een ZZP’er in de beveiliging kan vele voordelen opleveren. Niet alleen kun je jouw eigen werktijden, dagen en uren bepalen, je kunt ook zelf aangeven welke tarieven jij rendabel vindt. Dit betekent dat je veel meer vrijheid kan ervaren dan wanneer je voor een baas werkt. Het werken als ZZP’er brengt natuurlijk ook onzekerheden met zich mee.
Het voordeel aan het werken voor een baas is natuurlijk de zekerheid van inkomen, de zorgverzekering (indien dit in het pakket zit), de regelmaat qua uren en de algemene zekerheid. Toch kiezen steeds meer mensen voor een carrière als ZZP’er. De ongelooflijke vrijheid en zelfverantwoording die dit met zich meebrengt wegen veelal op tegen de twijfels en onzekerheden. Maar wat moet je nu allemaal doen om een ZZP’er in de beveiliging te worden? Met deze stappen heb jij alles op een rit en kan jij je carrière als zelfstandig ondernemer beginnen!
- Naam en logo
Om te beginnen kies je natuurlijk een naam voor jouw onderneming en laat je hier een professioneel logo bij maken. Kies voor een pakkende naam en een herkenbaar logo. Schrijf jezelf vervolgens in bij de Kamer van Koophandel. Houdt er rekening mee dat een bedrijfsnaam niet zo makkelijk veranderd kan en mag worden. Het is dus helemaal niet onverstandig om te beginnen met je eigen voor- en achternaam als geregistreerde handelsnaam. Wil je het helemaal groots aanpakken? Laat dan ook iemand naast je logo, een website en huisstijl ontwerpen. - Kamer van Koophandel
Nu je de eerste zaken op een rijtje hebt is het tijd om een afspraak met de kamer van koophandel te maken. Zij nemen de belangrijkste zaken met je door. Zorg dat je een geldig identiteitsbewijs bij je hebt. Is alles goedgekeurd? Dan krijg je een inschrijving en je BTW nummer mee. Bewaar deze papieren goed! - Vergunning en bedrijfskleding
Om als beveiliger aangemerkt te worden heb je een vergunning nodig. Met deze vergunning kun je opdrachten aannemen zonder dat hier andere partijen bij betrokken hoeven te worden. Je kunt de aanvraag van deze vergunning indienen bij de dienst Justis. Op het aanvraagformulier vul je dingen in als de werkzaamheden die je gaat verrichten en je bedrijfsgegevens. Daarnaast is ook het aanschaffen van de juiste beveiligingskleding natuurlijk een belangrijke stap. Je loopt als beveiliger niet in je spijkerbroek rond, maar moet direct herkenbaar zijn als beveiliger. Ook dit zorgt er weer voor dat je professionaliteit en kundigheid uitstraalt: en dat is belangrijk!