Bijna alle zzp’ers in Nederland (80,2%) halen inmiddels omzet binnen via sociale netwerken. De grootste omzetkanalen hierbinnen zijn LinkedIn (48,4%), Twitter (13,9%) en Facebook (7,6%). Toch blijkt dat 10,9% van de zzp’ers nog voornamelijk offline netwerkt, met name vanwege het persoonlijk contact (81,4%). 14,7% van de zzp’ers netwerkt zelfs helemaal niet, waarvan 31,0% omdat zij aangeven al genoeg opdrachtgevers te hebben. Dit blijkt uit het themarapport ‘Gadgets, media en netwerken’ van onderzoeksmonitor ZZP Barometer.
Het belang van online netwerken groeit nog dagelijks, maar in het zakelijk verkeer blijft het enorm belangrijk elkaar de hand te schudden en in de ogen te kijken alvorens je gaat samenwerken’,aldus Wessel van Alphen jr. van IT-Staffing. Het merendeel van de zzp’ers (59,7%) combineert online en offline netwerken dan ook met elkaar. Het doel van het netwerken loopt uiteen: zzp’ers netwerken voornamelijk om zich zakelijk te profileren (31,5%), hun netwerk uit te breiden (27,6%) of acquisitie te doen (20,8%).
Smartphones, tablets en apps
Maar liefst 73,4% van de zzp’ers beschikt over een smartphone, waarvan bijna de helft (41,7%) over een iPhone. Van de zzp’ers die geen smartphone hebben (26,6%) is de meerderheid ook niet van plan er een aan te schaffen in de komende twee jaar (61,9%). Opvallend is dat slechts 8,3% van de zzp’ers een BlackBerry gebruikt, terwijl het marktaandeel van producent RIM in de zakenmarkt in Nederland beduidend hoger is. 31,6% van de zzp’ers heeft een tablet, waarvan 90,3% een Apple iPad. De top-5 van spontaan meest genoemde apps wordt gevormd door: LinkedIn (37,8%), Twitter (24,4%), bankieren (20,8%), WhatsApp (16,2%) en Dropbox (13,6%).
Mediagebruik: digitaal en offline
De ZZP Barometer onderzocht ook het mediagebruik van de zzp’er. Populairste televisiezender is Nederland 1 (53,3%), populairste radiostation BNR Nieuwsradio (31,4%), populairste website NUzakelijk (31,1%), populairste krant het NRC Handelsblad en de populairste magazines Autoweek en Quote (beide 5,8%). De respondenten gaven aan die media in deze gevallen vaak (in het geval van RTV en website, meer dan driemaal per week) te bekijken of beluisteren. De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn ikwordzzper.nl, IT-Staffing, MarktEffect, NUzakelijk, ZiPconomy en ZZPnodig. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen en verschaft de bijna 1.500 deelnemende zzp’ers interessante benchmarkinformatie. Het volledige rapport “Gadgets, media en netwerken†inclusief zes expertinterviews vindt u op de website van ZZP Barometer: www.zzpbarometer.nl.