Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Zoekmachine-adverteren voor ondernemers – Hoe werkt het?

Zoekmachine-adverteren voor ondernemers – Hoe werkt het?

Het adverteren via zoekmachines wordt ook wel SEA genoemd. SEA staat voor Search Engine Advertising. Het is niet alleen de bekendste zoekmachine van de wereld (en de meest gebruikte) Google die dit aanbiedt. Ook bijvoorbeeld Bing heeft een vergelijkbare service als Google als het gaat om zoekmachine-adverteren. Maar denk ook aan adverteren via Marktplaats (Admarkt), dat is ook een manier van zoekmachine-adverteren. Maar veelal zal de SEA van Google als voorbeeld worden genomen als het gaat om zoekmachine-adverteren.

Hoe werkt zoekmachine-adverteren?

Eigenlijk is het een veiling van zoektermen. Het tarief van een zoekwoord wordt bepaald door een aantal factoren. Hoeveel bedrijven willen op dat zoekwoord gevonden worden? Hoeveel ben je maximaal bereid te betalen om bovenaan te staan in de zoekmachines? Dat zijn zomaar een paar vragen die goed bekeken moeten worden als je als bedrijf kiest voor zoekmachine adverteren.

Voor wie is het interessant?

Als je bijvoorbeeld financiële diensten verkoopt als verzekeringen of leningen, dan heb je per klik meer te besteden dan als je bijvoorbeeld eten bezorgd. Simpelweg omdat de bedragen hoger liggen. Maar een consument zal sneller overgaan tot het kopen van een pizza online dan een nieuwe lening af te sluiten. Dat doen mensen meestal maar een paar keer in hun leven, maar de zoektocht begint wel vaak online. Als je deze voorbeelden neemt zie je al dat het lastig te bepalen is hoeveel je bereid bent te betalen voor een bezoeker naar je website.

Gelukkig zijn er veel bureaus te vinden die je kunnen helpen met zoekmachine-adverteren en is er ook veel informatie gewoon verkrijgbaar. Een groot nadeel van zoekmachine-adverteren kan wel zijn dat als je de advertenties niet goed hebt staan, je heel snel door je marketingbudget heen bent. De website is dan ook direct niet meer vindbaar via de zoekmachines. Het is daarom echt aan te raden om als je voor het eerst gaat beginnen met zoekmachinemarketing iemand mee te laten kijken, of nog beter, het door een bedrijf of erkend specialist te laten opzetten. Hiermee voorkom je een hoop beginnersfouten en zul je merken dat je resultaten zult zien groeien. Zoekmachinemarketing wordt veel via Google ingezet, maar ook zoekmachines als Bing zijn het overwegen waard om dit eens te bekijken. Over het algemeen zijn de kosten wat lager via Bing, maar het verkeer is ook minder via deze zoekmachine.

Het opzetten van een goede campagne stopt echter niet bij het instellen van de advertenties en de budgetten. Het optimaliseren van de website blijft ook een belangrijk onderdeel van het geheel. Omdat de klanten uiteindelijk moeten kopen op de website is het belangrijk om de landingspagina goed in te stellen vanuit de advertentie. Als je ervoor kiest om gebruik te maken van zoekmachine-adverteren is het voordeel dat je bijna alle data goed kan meten en van daaruit verder kunt sleutelen aan de advertenties. Een google adwords specialist kan je altijd hierbij helpen.

Zoekmachine is en blijft waarschijnlijk een hele effectieve en snelle manier van het krijgen van bezoekers naar je website. Zorg er wel voor dat de ads goed staan ingesteld anders kan het al heel snel een grote teleurstelling worden.