Hoe richt je een magazijn zo in dat je weinig tijd verdoet met het ophalen van producten, en bovendien genoeg voorraad kunt opslaan? Het lijkt een vraag die makkelijk te beantwoorden is, maar in werkelijkheid kost het veel planning en organisatie om een magazijn op de meest efficiënte manier in te richten.
Als je net een bedrijf bent gestart, is het verstandig om direct te kijken naar de beste manier om het magazijn in te richten. Als je meteen een goede start maakt, hoef je hier niet later nog een keer mee aan de slag. Indien je al een succesvol bedrijf hebt kan het zijn dat het een magazijn nu niet optimaal werkt, bijvoorbeeld omdat je andere of nieuwe producten aanbiedt, of het aantal bestellingen is verhoogd. Dan kan het handig zijn om herinrichting te overwegen.
Of je nu een winkel of online webshop met magazijn hebt, deze tips helpen om het zo efficiënt mogelijk in te richten.
1. In welke stellingen sla je de producten op?
Je kijkt eerst naar de producten die je op voorraad wilt houden. Zijn dit grote en zware producten, of zijn ze juist licht? Er zijn verschillende stellingen die je kunt gebruiken, maar niet iedere stelling is geschikt voor elk product. Grofweg kan je kiezen uit legbordstellingen, palletinstellingen, draagarminstellingen en doorrolstellingen. Als je producten kleiner zijn, dan kan je de legbordstellingen overwegen, terwijl je voor bulkopslag beter kan kiezen voor palletinstellingen. Hierbij heb je namelijk de mogelijkheid om producten hoger de lucht in te stapelen. Verkoop je voedingswaren, dan moet je op zoek naar voedingsstellingen waarvan de legborden niet roesten, bijvoorbeeld stellingen van kunststof of behandeld aluminium. Bovendien moet je bij veel voedingswaren ervoor zorgen dat het magazijn gekoeld is. Is het magazijn juist wat koud, terwijl je producten op kamertemperatuur moet opslaan, vergeet dan niet op zoek te gaan naar de beste plek om een heater te huren.
2. Houd altijd de veiligheid van medewerkers in het achterhoofd
Veiligheid is natuurlijk het belangrijkste. Vooral als een magazijn in de loop der jaren is uitgebreid, ontstaan veel onveilige hoekjes waarvan je niet altijd van het bestaan afweet: hoge rekken die niet of slecht zijn verankerd, die geen doorvalbeveiliging hebben of vorkheftrucks die al een keer tegen stellingen aangereden zijn. Ook voor de veiligheid zijn er verschillende oplossingen die je in een magazijn kunt toepassen. Monteer gaaswanden achter palletstellingen, zodat een pallet niet per ongeluk over de rand geschoven kan worden om vervolgens op een collega te vallen. Zorg ervoor dat stellingen aanrijdbeveiliging hebben, zodat een aanrijding met een vorkheftruck niet direct voor gevaarlijke schade zorgt. Ook als een magazijn geen torenhoge stellages of vorkheftrucks heeft, is het belangrijk om te controleren dat de rekken goed verankerd zijn. Een rek van 3 meter hoog kan net zo goed omvallen en schade aanrichten.
3. Ga aan de slag met de inrichting
Voor de inrichting van het magazijn moet je goed de tijd nemen. Er is genoeg om over na te denken. Hoeveel producten wil je op voorraad houden? Wil je binnen een aantal weken acties of aanbiedingen organiseren? Zijn de producten seizoensgebonden? En welke producten verkoop je het meest? Deze plaats je natuurlijk vooraan zodat je weinig tijd verdoet met het ophalen hiervan. Denk vervolgens aan een logische route en geef deze ook duidelijk aan met kleurcoderingen en bewegwijzering. Ook voor kleinere magazijnen zal dit handig zijn. Als je een magazijn aan het inrichten bent, vraag dan ook om feedback van je medewerkers die hier dagelijks in moeten werken.
Kortom: het is niet voldoende om een aantal rekken aan te schaffen en hier je voorraad op te plaatsen. Een georganiseerde aanpak zorgt voor een duidelijk ingericht magazijn, waarmee je tijd en geld zal besparen. Zet een inrichtingsplan op, maar betrek ook meerdere personen van het bedrijf hierbij. Zij zien misschien punten die je zelf over het hoofd ziet. Is de uitdaging om een magazijn efficiënt in te richten toch te groot, dan kan je altijd overwegen om een expert in te huren.