Een zzp’er heeft het meeste kans op een opdracht als hij zich registreert bij een bemiddelaar: bijna zeven op de tien (68%) zzp’ers scoort een opdracht, nadat hij zich bij een bemiddelaar heeft ingeschreven. Daarmee is dit kanaal effectiever dan inschrijving op een marktplaats (63%), inschrijving op LinkedIn (49%) of inschrijving op Facebook (34%). Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 519 zzp’ers, in opdracht van Yacht. En let op het wc-eend-effect, Yacht is zelf zo’n bemiddelaar.
Slechts één op de vijf zzp’ers afhankelijk van bemiddelaars, een lichte daling (-3%) ten opzichte van het afgelopen jaar. Zeven op de tien zzp’ers (70%) is bij minimaal één bemiddelaar geregistreerd, en gemiddeld is de zzp’er bij 3,6 bemiddelaars aangesloten. Het aantal zzp’ers dat via een bemiddelaar werkt, is het afgelopen jaar wel licht gedaald (-6%). Twee op de vijf zzp’ers is van mening dat bemiddelaars van toegevoegde waarde zijn, een daling van 18% ten opzichte van het afgelopen jaar.
Over het onderzoek
De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 519 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, 2015).