Home » Ondernemersnieuws » personeelszaken » Zo houd je medewerkers tevreden

Zo houd je medewerkers tevreden

Geplaatst in: personeelszaken

Niets zo belangrijk als tevreden medewerkers. Hoe gelukkiger jouw medewerkers zijn, hoe hoger de kwaliteit van het werk dat ze leveren, hoe efficiënter ze werken en hoe fijner de sfeer op kantoor zal zijn. Gedemotiveerd personeel presteert daarentegen vaak onder eigen kunnen en zorgt voor een onaangename, negatieve sfeer.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw medewerkers tevreden blijven, en vol enthousiasme voor jouw onderneming blijven werken? We geven je een aantal tips ter inspiratie!

  1. Geef ze de nodige vrijheid
    De werk-privé balans is natuurlijk voor iedereen ontzettend belangrijk; zo ook voor jouw medewerkers. Probeer zo empathisch mogelijk te zijn en geef ze de vrije tijd die ze nodig hebben. Willen ze een dag wat later beginnen en hebben ze een goede reden? Zeg dan geen nee. Geef eventueel ook de mogelijkheid tot thuiswerken of flexwerken; hoe meer vrijheid je jouw medewerkers geeft, hoe gelukkiger ze zullen zijn binnen de muren van het kantoor. Deze vrijheid is natuurlijk ook belangrijk wanneer het om het maken van keuzes gaat. Geef ze een eigen verantwoording en hang ze niet vast aan al teveel regeltjes.
  2. Goodies en give-aways
    Laten we eerlijk zijn; iedereen vindt het leuk om iets gratis te krijgen. Of dit nu een leuk petje of een lekkere fles wijn is. Iets wat gebruikt of mee naar huis genomen kan worden wordt altijd gewaardeerd; en dit hoef je niet alleen tijdens de kerst- en feestdagen te doen. Je kunt bijvoorbeeld leuke, gepersonaliseerde waterflesjes kopen bij Lavistarelatiegeschenken om je medewerkers weer even een lach op het gezicht te toveren. Leuk om te krijgen en daarnaast ook nog eens hartstikke bruikbaar; zowel op het werk als thuis.
  3. Laat je waardering zien
    Laat behaalde prestaties niet ongezien voorbij gaan. De meest gemotiveerde medewerker is namelijk de medewerker die regelmatig een blijk van waardering krijgt. Of dit nu een schouderklopje, een compliment of een bonus is; deze blijk van waardering doet ontzettend veel goeds. Wanneer behaalde prestaties ongezien voorbij worden gegaan, voelt jouw medewerker geen motivatie om nog een keer alles op alles te zetten om een doel te behalen. Krijgen je medewerkers daarentegen altijd de juiste waardering, dan motiveert dat ze om de volgende keer nog een stapje verder te gaan.
  4. Zet een team neer
    Een team functioneert net zo goed als de zwakste schakel. Heb je dus 9 ontzettend sterke, positieve medewerkers en 1 rotte appel, dan kan het zijn dat deze laatste persoon de sfeer en prestaties naar beneden haalt. Focus je dan ook altijd op het neerzetten van een hecht team; ook als er eventueel teambuilding aan te pas moet komen!