Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Zakelijk verhuizen: 7 tips

Zakelijk verhuizen: 7 tips

Geplaatst in: algemeen, huisvesting 0

Er komt natuurlijk best wat kijken bij een verhuizing: en zeker wanneer het om de verhuizing van een onderneming gaat.

Een goede coördinatie en voorbereiding kunnen veel stress en tijdverlies voorkomen. Besluit je geen verhuisbedrijf in te schakelen maar deze taak zelf op je te nemen? Dan zullen deze praktische tips je op weg helpen om de verhuizing zo stressvrij mogelijk te laten verlopen.

 

  1. Maak een inventaris
    Begin met het uitwerken van een duidelijke inventaris van alle te verhuizen meubelstukken en materialen. Maak direct de nodige afmetingen zodat je weet of bepaalde stukken met extra hulpstukken verhuisd moeten worden. Op basis van deze inventaris weet je namelijk precies hoeveel tijd en mankracht, maar ook welke materialen je nodig gaat hebben.
  2. Bestel de nodige materialen
    Bestel de nodige materialen voor de verhuizing zoals goede verpakkingsmaterialen en dozen ruim voor de verhuizing. Wanneer alle nodige materialen op tijd aanwezig zijn kun je namelijk vroeg beginnen met het inpakken van spullen en materialen die tot de dag van verhuizing niet nodig zijn. Daarnaast zullen de juiste verpakkingsmaterialen ervoor zorgen dat alle items onbeschadigd op de nieuwe locatie aankomen.
  3. Regel de administratie op tijd
    Zorg er voor de verhuisdatum voor dat de huidige huurovereenkomst opgezegd is, dat eventuele afspraken met een verhuisbedrijf of andere mankracht vaststaan, dat adreswijzigingen doorgegeven zijn en dat ook contracten overgezet worden naar de nieuwe locatie. Op deze manier zorg je ervoor dat alles na de verhuizing richting de nieuwe locatie direct in de normale gang van zaken voortgezet kan worden.
  4. Wijs een projectcoördinator aan
    Wijs een of meerdere hoofdverantwoordelijken aan die de verhuizing zullen gaan leiden. Deze personen zijn verantwoordelijk voor het maken en onderhouden van afspraken, het opstellen van een draaiboek en het controleren van de gang van zaken. Een verhuisdraaiboek kan helpen om de verhuizing soepel te laten verlopen.
  5. Maak een duidelijke tijdsplanning
    Wanneer worden welke materialen ingepakt en wanneer wordt de verhuizing gestart? Maak een duidelijke tijdsplanning waar alle taken (inclusief de administratieve aangelegenheden) duidelijk in uitgewerkt zijn.
  6. Informeer binnen het bedrijf
    Zorg dat iedere afdeling op de hoogte is van de verhuizing en de bijbehorende tijdsplanning. Probeer indien mogelijk iedere afdeling op een eigen dag te verhuizen zodat de normale gang van zaken zo min mogelijk verstoord wordt.
  7. Controleer de inboedel
    Neem na de verhuizing altijd even de tijd om de verhuisde inboedel te controleren. Eventuele schade kan in dit geval direct gemeld of opgelost worden en op deze manier wordt een verstoring van de normale gang van zaken mogelijk voorkomen.
Deel dit artikel: