Zakelijke telefoonabonnementen zijn doorgaans een stuk duurder dan gewone consumentenabonnementen. Er bestaan een aantal misverstanden over het gebruik van een consumentenabonnement als ZZP’er. Het is namelijk niet nodig om een factuur op naam van je bedrijf te hebben staan. Je mag de kosten ook aftrekken als zakelijke kosten, naar rato gebaseerd op een schatting van zakelijk en privé gebruik.
Zakelijk abonnement heeft weinig voordelen
Als ZZP’er bestaat een groot deel van je activiteiten waarschijnlijk uit klantcontact. Een mobiel abonnement speelt hier een onmisbare rol in, niet alleen voor het bellen van (potentiële) klanten, maar ook het checken van je e-mail en het in de gaten houden van je zakelijke social media kanalen. De zakelijke kosten die je tijdens je werk maakt bij de mobiele provider zijn aftrekbaar. Mobiele providers bieden speciale zakelijke abonnementen aan, waar voor grotere bedrijven vaak wel voordelen aan zitten. De gemiddelde ZZP’er heeft echter weinig aan voordelen als het delen van abonnementsbundels tussen medewerkers en voordeliger bellen tussen collega’s intern in het bedrijf. De kosten van een zakelijk abonnement liggen echter vaak stukken hoger dan de kosten voor een consumentenabonnement. Het is dan ook bijna altijd voordeliger om als ZZP’er voor een consumentenabonnement te kiezen.
Zakelijk gebruikmaken van een privé-abonnement
Een voordeel van een zakelijk telefoonabonnement is dat je privé en zakelijk eenvoudig gescheiden kunt houden. Dit is overzichtelijk voor de administratie. Echter betaal je vaak veel meer voor een zakelijk abonnement, waardoor het nog slimmer is om gewoon twee privé abonnementen af kunt sluiten en één daarvan enkel zakelijk te gebruiken. Dit kan gewoon een eenvoudig sim only zijn. Dit is niet noodzakelijk, het wordt alleen wat ingewikkelder als de telefoonrekening een gemengd karakter heeft. Voor veel startende ondernemers is deze situatie van toepassing. Vaak komt dit ook in andere situaties voor, bijvoorbeeld bij de internetaansluiting in huis die zowel zakelijk als privé gebruikt wordt. Net als voor een mobiel abonnement geldt dat de kosten die je zakelijk maakt, aftrekbaar zijn van de omzetbelasting en de bedrijfswinst (want zakelijke kosten).
Zakelijke gedeelte bepalen
Indien je een telefoonabonnement hebt dat bestaat uit verbruikskosten en toestelkosten, breng je een evenredig gedeelte van de totale abonnementskosten in mindering op de winst. Er is geen standaardregel om te bepalen hoe groot het zakelijke deel is. Je mag dit schatten of het verbruik bijhouden tot op de minuut en MB nauwkeurig door de factuur te specificeren. Dit kost wel veel tijd dat je waarschijnlijk liever besteedt aan je zaken. De Belastingdienst gaat uit van redelijkheid en je bent zelf verantwoordelijk voor de schatting. Indien er achteraf vragen komen vanuit de Belastingdienst naar een specificatie van de abonnementskosten moet je jezelf wel kunnen verantwoorden.