Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Wordt het niet eens tijd om je merk ‘aan’ te zetten?

Wordt het niet eens tijd om je merk ‘aan’ te zetten?

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Elk jaar als de budgetten gemaakt moeten worden is het voor veel bedrijven weer puzzelen. Want op welke manier geef je nou het meeste bekendheid aan je product of merk? Kies je voor de krant, of tv. Of is het social media waar je je aandacht (en geld) op moet richten.

Het product of merk dat je moet promoten zit goed in elkaar, maar nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de buitenwereld dit ook ziet, het is tijd om de schijnwerper erop te zetten, het is tijd om jouw merk ‘aan’ te zetten. En daar komt ​​experiential marketing om de hoek kijken.

Brand activation door experiential marketing

Experiential marketing is dé manier om te zorgen voor Brand activation. Hierbij richt je je pijlen niet op de wil van de consument om per direct naar de winkel te stappen om jouw merk te kopen, maar zorg je ervoor dat je merk bekendheid krijgt door aan te sluiten op de wensen en behoeften van jouw klant. Klinkt mooi, maar wat betekent dat concreet?

Een voorbeeld: tijdens de pandemie zitten mensen veel binnen. Het uitgaansleven zit op slot en naast dat er thuis wordt geleefd wordt er ook nog eens thuis gewerkt. Heel veel mensen snakken naar vertier en naar een hap frisse buitenlucht.

Bedrijven hebben hierop ingespeeld door zich buiten te laten zien, door bijvoorbeeld het opzetten van een kunstinstallatie, het aanbieden van een culinaire route of het uitzetten van een speurtocht. Zij hebben daarmee slim ingespeeld op de behoeften van het publiek. Het grote voordeel hiervan is dat ze daarmee het publiek een goed gevoel hebben gegeven, en dat gevoel is een duurzaam goed. Het zorgt er namelijk voor dat je een loyale gemeenschap rondom jouw merk opbouwt.

Hoe pak je experiential marketing aan?

Het is bij experiential marketing belangrijk om origineel te zijn, want de concurrentie is groot. Bovendien moet een event of experience goed slagen om effectief te zijn. Niet elk bedrijf heeft de kennis en kunde om events op experiences van hoog niveau op poten te zetten, de eigen bedrijfsvoering heeft vaak al genoeg voeten in aarde.

Gelukkig zijn er speciale bureaus die je kunnen helpen bij experiential marketing. Zij hebben ervaring met het organiseren van mooie experiences waarbij goed ingespeeld wordt op de wensen en behoeften van de klant, waardoor ze een merk op een bijzondere manier kunnen ‘beleven’.

Niet langer voldoende om te adverteren in 2D

De tijd dat een advertentie in de krant ervoor zorgde dat mensen jouw merk eerder gaan kopen ligt al een tijdje achter ons. Het is niet langer voldoende om te adverteren in 2D. De klant wil middenin je merk staan, erin opgenomen worden. Dat doe je door ze het merk écht te laten beleven. En als de bezoeker met plezier terugkijkt op de experience dan spreid, mede door mond tot mond reclame, de loyale klantengroep zich als een olievlek uit.