Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om te leren en jezelf te ontwikkelen. Zeker in de e-commerce heb je te maken met een enorm veel concurrentie en de strijd om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten tevreden te houden is er één die elke dag weer gevoerd moet worden. Met name nieuwe klanten aantrekken blijkt nog wel eens een lastige opgave – maar er zijn oplossingen!
De meeste ondernemers hebben het wiel opnieuw uitgevonden. Allemaal bieden ze nieuwe klanten op hun website een korting van maar liefst 5 procent aan op hun eerste aankoop, als ze die aankoop doen met een supergeheime speciale kortingscode die in koeienletters op de homepagina prijkt. Ze redeneren bij de redelijk simpel en inmiddels zeker achterhaalde conclusie dat kortingen garant staan voor nieuwe klanten. En hoewel dat in zekere zin wel waar is, vergt de huidige competitieve markt een stuk meer creativiteit van online ondernemers, in welke sector ze ook werkzaam zijn. Inspiratie is er genoeg!
Vertaal je aanbieding naar je doelgroep
Een goed voorbeeld is de media-industrie. Kranten en tijdschriften kampen al jarenlang met teruglopende abonneecijfers en moeten er alles aandoen om zich nog draaiende te kunnen houden. Haast alle kranten en tijdschriften verwelkomen nieuwe abonnees met cadeaus die aansluiten op hun interesse. Dus geen kortinkjes of leuke codes: wie een abonnee neemt op bijvoorbeeld een lokale krant krijgt een historisch boek over die stad of streek – wat dus in het verlengde ligt van de interesse van de doelgroep – of digitale abonnees krijgen een tablet, zo kunnen ze het digitale abonnement gelijk optimaal gebruiken. Hoewel een tablet of groot fotoboek wellicht een duur welkomstcadeau kan zijn, kan je als digitaal ondernemer op een andere schaal ook geschikte aanbiedingen verzinnen: wees creatief en verplaats je in je doelgroep.
Varieer en biedt exclusiviteit
Om nieuwe klanten te verwelkomen, moet je ze speciaal laten voelen. Een simpele kortingsactie is niet altijd goed genoeg, je moet echt aantonen dat je moeite steekt in het vinden en binden van nieuwe klanten. Dat kan op twee manieren: door veel te variëren in je aanbiedingen en sommige klanten éxtra speciaal te behandelen. Exclusieve kortingen voor de big spenders (of high rollers in casino vocabulaire), thematische promotieacties rondom bijvoorbeeld Pasen of met Kerst, extra bonussen als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief of als nieuwe klant (data over klanten is goud waard als ondernemer): er zijn talloze acties te bedenken die klanten zal trekken. Neem voor inspiratie eens een kijkje bij een succesvol online casino. Ook al heeft je onderneming niets met gokken te maken, de creativiteit kan aanstekelijk werken!
Start een hype
Een andere manier van klanten binden kan zijn door een ware hype te starten rondom je onderneming. Een goed voorbeeld is een niet nader genoemde online wijnwinkel. Zij lieten enkele jaren terug een bericht rondgaan op sociale media dat er een foutcode in hun webwinkel bestond, een soort bug, waardoor klanten met enorme kortingen wijn konden bestellen. En dat was ook zo: ze hoefden alleen maar hun persoonlijke gegevens achter te laten en ontvingen een zo goed als gratis doos wijn. Een grote investering voor deze wijnwinkel, maar ze waren na afloop van de actie wel honderdduizenden e-mailadressen van nieuwe klanten rijker, en zo betaalde de eenmalige investering zich op de lange termijn uit. Wederom een welkomstaanbieding die wat investering vereist, maar wel in een keer enorme naamsbekendheid kan opleveren.
Werk samen met partners
Partnerschappen en allianties zijn van groot belang in de e-commercewereld. Er zijn altijd wel manieren waarop jij van betekenis kan zijn voor een ander, en een partnerschap kan op die manier weer mogelijkheden bieden voor bijvoorbeeld een welkomstaanbieding.
Wie bijvoorbeeld een webwinkel heeft voor gadgets en adverteert of samenwerkt met een bedrijf dat online tickets verkoopt voor evenementen, kan klanten bij hun eerste aankoop boven een bepaald bedrag gratis tickets voor een bepaald evenement aanbieden. Het bedrijf dat online tickets verkoopt, kan op hun manier weer klanten belonen met bijvoorbeeld een nieuwe koptelefoon of een telefoonhoesje bij hun eerste aankoop. Deze manier van kruisbestuiving werkt perfect – al helemaal als de welkomstaanbiedingen in het verlengde van de interesses van je doelgroep liggen, zie hiervoor weer het eerste voorbeeld van de media industrie!
Om nieuwe klanten te verwelkomen, en om bestaande klanten tevreden te houden, moet je ze speciaal laten voelen. Een simpele kortingsactie is niet altijd goed genoeg. Exclusieve kortingen voor de big spenders (of high rollers in casino vocabulaire), thematische promotieacties rondom bijvoorbeeld Pasen of met Kerst, extra bonussen als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief of als nieuwe klant: er zijn talloze acties te bedenken die klanten zal trekken. Neem voor inspiratie eens een kijkje bij een van de succesvollere casino’s. Ook al heeft je onderneming niets met gokken te maken, de creativiteit kan aanstekelijk werken!
Als laatste blinken succesvolle online casino’s uit in hun klantenservices. De meeste casino’s hebben een driedelig klantenservice (livechat, telefoon en mail) die soms wel dag en nacht bereikbaar is en dat ook nog eens in meerdere talen. Daarnaast is het belangrijk dat ze de informatievoorziening ook goed op orde hebben, bijvoorbeeld bij een FAQ-pagina (Frequently Asked Questions). Geef je klant het gevoel dat je ze serieus neemt – zo zullen ze jou ook serieus nemen.