Er komen steeds meer nieuwe regels omtrent duurzaamheid en energieverbruik. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven is dit het geval. De CO2 uitstoot moet namelijk verminderen, want CO2 is erg slecht voor het milieu. In de politiek is dit al een vast onderwerp op de agenda, en ook in het nieuws horen we hier erg veel over. De kans is dus groot dat er de komende jaren een aantal grote veranderingen op ons staan te wachten. Eén van die veranderingen heeft te maken met laadpalen bij een bedrijfspand. Wat de nieuwe regelgeving is? Dat vertellen we je hier!
Hoe werkt de nieuwe regelgeving?
Door het invoeren van een nieuwe regelgeving is het tegenwoordig verplicht om als bedrijf laadpalen beschikbaar te hebben op de parkeerplaats. Tot nu toe gaat het hier vooral om bedrijven die net gebouwd of gerenoveerd zijn. Voor hen is het nodig om per 10 parkeerplaatsen, minimaal 1 parkeerplaats met een laadpaal te hebben. Daarnaast zullen zij ook alvast rekening moeten houden met de bedrading voor nog meer laadpalen in de toekomst. De kans is dus groot dat er volgens de regelgeving over een aantal jaar nog meer laadpalen moeten komen.
Voor bestaande panden geldt deze regelgeving momenteel nog niet. Hier is het pas vanaf 2025 verplicht om aan deze eis te voldoen. Deze groep ondernemers heeft dus nog even de tijd. Natuurlijk is het wel verstandig om er vast mee aan de slag te gaan of voorbereidingen te treffen. Bijvoorbeeld door alvast de kabels aan te laten leggen.
Houd rekening met de toekomst
Als ondernemer zul je de ontwikkelingen goed moeten blijven volgen. Voor je het weet is het voor jou ook verplicht om een laadpaal te laten plaatsen. Er kan best wat tijd overheen gaan voordat alles geregeld is, je kunt er dus het beste niet te lang mee wachten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de kosten van een laadstation. Als je opeens een aantal laadpalen moet laten plaatsen, ben je zo een paar duizend euro verder.
Veel ondernemers zien deze regelgeving als iets vervelends. Toch hoeft dit niet het geval te zijn. Natuurlijk is een investering nodig, maar het is daarnaast ook een extra service voor je klanten. Dit moet je als bedrijf in gedachten houden, je klanten zullen dit namelijk juist waarderen.