Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Welke beroepskeuze heb je met een marketing- en communicatieachtergrond?

Welke beroepskeuze heb je met een marketing- en communicatieachtergrond?

Geplaatst in: algemeen

Er zijn maar weinig opleidingen die zo veel kansen bieden als opleidingen op het gebied van marketing en communicatie. Vrijwel elke grotere onderneming heeft mensen in dienst die zich met deze takken van sport bezighouden. Je kunt er dus veel kanten mee op en dat is dan ook de verklaring voor het feit dat steeds meer mensen voor dergelijke opleidingen kiezen. Vaak worden de begrippen marketing en communicatie in één adem genoemd, maar natuurlijk zijn het eigenlijk twee op zichzelf staande disciplines, die wel voor een belangrijk deel in elkaars verlengde liggen.

Volop mogelijkheden

Wanneer je op zoek gaat naar vacatures op het gebied van marketing en communicatie, zul je merken dat die termen nogal veelomvattend zijn. Je kunt communicatieadviseur worden, maar ook marktonderzoeker, mediaplanner of je gaan bezighouden met productpresentatie. Kortom, wanneer je HBO Marketing en Communicatie hebt gedaan, ligt de wereld aan je voeten. Het is de kunst om precies die baan te vinden die het beste bij jouw persoonlijkheid past. Misschien is dat een baan als perswoordvoerder van een overheidsinstelling? Of bedenk je liever strategieën voor het in de markt zetten van een nieuwe frisdrank? Je kunt ook als redacteur aan de slag, want ook redacteuren vallen onder het kopje communicatie.

Belangrijke schakel

Om als onderneming succesvol te kunnen zijn, is een goede marketingstrategie tegenwoordig onmisbaar. Door strategische keuzes te maken, kun je een product of dienst op de juiste manier in de markt zetten. Communicatie vormt hierbij het sleutelwoord. Adverteren is immers een vorm van communiceren, maar ook de rechtstreekse contacten met de klanten vallen hieronder. Er ligt dus heel wat werk te wachten en goede marketing- en communicatiemedewerkers zijn goud waard voor een bedrijf. Ze leveren immers een belangrijke bijdrage aan het uiteindelijke succes van de onderneming. Je kunt gerust stellen dat deze mensen zichzelf vrij snel terugbetalen. Volg je een communicatieopleiding, dan heb je volop keus op de arbeidsmarkt.

Resultaatgericht

Werk op het gebied van marketing en communicatie is zelden saai. Je krijgt te maken met heel veel verschillende aspecten van het vak en dat maakt het voor veel mensen aantrekkelijk om een beroep in deze sector te kiezen. Een belangrijke eigenschap waarover je bij voorkeur dient te beschikken, is dat je resultaatgericht werkt. Er is bijna geen andere beroepsgroep denkbaar waarin resultaatgericht werken zo van belang is als bij beroepen in marketing en communicatie.