De webwinkels in de VS hebben een uitstekend 2012 achter de rug. Tenminste, volgens onderzoeksbureau comScore. De omzetgroei in 2012 is met 15 procent de grootste toename sinds eind 2008, het tijdstip dat geldt als begin van ‘de recessie’. De omzet in 2012 was maar liefst 186,2 miljard dollar, waarbij het eerste kwartaal van 2012 het best scoorde (17 procent). De opbrengsten van het holiday shopping season kwamen met 56,8 miljard dollar voor het eerst boven de magische 50 miljard uit, maar was met 14 procent de slechtst groeiende periode van het jaar.
‘Dat laatste is een kleine teleurstelling’, aldus Gian Fulgoni, chairman van comScore. ‘We hadden meer verwacht van de eindejaarsperiode, maar het cijfer lijkt te zijn veroorzaakt door de financiële zorgen van de consument.’ Toch werd er in het laatste kwartaal van 2012 gemiddeld 8 procent meer uitgegeven per webshopper en bovendien waren er 6 procent meer online kopers dan een jaar eerder. De verwachting van het onderzoeksbureau is dat de online consumentenbestedingen in de VS in 2013 blijven stijgen.