Home » Ondernemersnieuws » webwinkel » Website-ervaring verbeteren in 4 stappen

Website-ervaring verbeteren in 4 stappen

Geplaatst in: webwinkel

Van een lead een klant maken is niet eenvoudig. Vooral niet met producten die je eindeloos kan samenstellen. Hoe transformeer je een bezoeker in een betalende klant? Een paar stappen om je leadgeneratie te verbeteren.

Stap 1: duidelijke website structuur

Het genereren van leads kan pas als de algehele website ervaring positief is. Een website kan nog zo mooi zijn: als het niet goed is ingericht, zal het ook geen leads genereren. De eerste stap is daarom het creëren van een goede website structuur. Je website moet fungeren als een funnel die uiteindelijk leidt naar een succesvolle verkoop. Maak het technisch in orde en integreer menu items die relevant zijn voor je product. Plaats vervolgens op elke pagina een aantrekkelijke Call To Action (CTA). Denk hierbij aan ‘Ik wil een demo’ of ‘Ik wil meer informatie ontvangen’.

Stap 2: goede representatie van je product

Als het product niet aantrekkelijk wordt gepresenteerd, is de kans klein dat het wordt gekocht. Zorg daarom voor een goede representatie van je product. Schrijf een duidelijke productomschrijving, vermeld productdetails en plaats goede afbeeldingen. Het toevoegen van een informatieve video is een aanrader als het gaat om een complex product. Vergeet niet om bij het product pakkende CTA’s te schrijven, zoals ‘Koop nu’ of ‘Vraag een offerte aan’. Is het product niet op voorraad? Laat potentiële klanten hun e-mailadres invullen, zodat ze een alert ontvangen als het product weer op voorraad is.

Stap 3: handvatten bij het samenstellen

Sommige producten kan je eindeloos samenstellen qua kleur, materiaal en formaat. Een praktijkvoorbeeld zijn deuren die verschillende afwerkingen en afmetingen hebben. Als je op de productpagina komt, moet het direct duidelijk zijn in hoeverre je het product kan personaliseren. Voorzie het product van functies die daadwerkelijk mogelijk zijn, zoals passend deurbeslag en geschikte soorten verf. Dit voorkomt teleurstelling bij de klant.

Maak je gebruik van CPQ software? Met de sales configurator maak je het samenstellen voor de klant een stuk makkelijker. De software bevat een 3D configurator zodat de klant een mooie visualisering krijgt van je productaanbod. Naast dat het visueel aantrekkelijk is, wordt er automatisch een foutloze offerte opgesteld.

Stap 4: bijhouden en opvolgen van de leads

Als laatste is het bijhouden en opvolgen van leads een belangrijk onderdeel. Voor het bijhouden is het verzamelen van data een belangrijk onderdeel. Maak gebruik van Google Analytics om het website gedrag in de gaten te houden. Daarnaast is het verzamelen van e-mailadressen een goed middel om de behoeftes van leads te inventariseren. Laat klanten zich abonneren op de nieuwsbrief, inschrijven voor een demo of aanvragen van een brochure.

Het opvolgen van een lead is niet altijd makkelijk. De ene lead is de andere niet, dus kijk goed naar het gedrag van de bezoeker. De een heeft meer behoefte aan informatie en de ander wil juist kijken hoe het werkt. De enige manier hoe je erachter komt is door data te analyseren en in contact te blijven. Er is geen één succesmethode, maar door de algehele website ervaring te verbeteren vergroot je de kans op verbinding met je product.