Home » Ondernemersnieuws » webwinkel » Webshop lokalisatie: 8 praktische tips

Webshop lokalisatie: 8 praktische tips

Geplaatst in: webwinkel

Webshop lokalisatie is nodig wanneer jij internationaal wilt gaan met je webwinkel. Er zijn enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden op het gebied van webshop lokalisatie. Je ziet snel iets over het hoofd, zeker omdat je je waarschijnlijk niet dagelijks bezighoudt met het lokaliseren van een webwinkel. Onderstaande 8 tips helpen je verder.

1. Een professioneel vertaalbureau

Schakel altijd een professioneel vertaalbureau, zoals vertaalbureau Perfect, in als je zelf niet 100% thuis bent in de vreemde taal of talen van je keuze. Je bent het voordeligst uit wanneer je gaat voor een vertaalbureau in de cloud. Je hebt dan ook voortdurend live inzicht in de vorderingen.

2. De hele webshop vertalen

Natuurlijk moet alle content van je webwinkel worden vertaald. Hierbij is het af te raden om dit deel voor deel te laten doen. Het risico is relatief groot dat er iets over het hoofd wordt gezien. In één keer je webshop laten vertalen in de cloud is de beste optie. 

3. Loop je content na

Veel webshops in Nederland zijn voorzien van ‘losjes taalgebruik’. De meeste Nederlandse consumenten worden graag informeel benaderd. Dit is niet in alle landen het geval. Controleer welke stijl gewenst is in het buitenland en loop je content na om het eventueel hier en daar te wijzigen. Je webshop moet natuurlijk wel aan de actuele webshop trends voldoen, ook in het buitenland.

4. Let op de regelgeving

De wet- en regelgeving voor webwinkels zijn lang niet overal hetzelfde als in Nederland. Het is daarom belangrijk om je goed te laten informeren. Je kunt bijvoorbeeld een behoorlijke boete krijgen als je in Duitsland niet op tijd levert. Dit is slechts een voorbeeld. Het is altijd belangrijk om op de hoogte te zijn van de lokale wet- en regelgeving voor webwinkels.

5. De algemene voorwaarden aanpassen

In de meeste gevallen is het nodig om je algemene voorwaarden aan te passen aan de voorschriften van het land waaraan je wilt gaan leveren. Hierbij moet je vooral ook speciale aandacht besteden aan de leveringsvoorwaarden en de betaalmogelijkheden.

6. De garanties wijzigen

Ook als het om garanties gaat kun je niet zomaar alles overnemen uit je Nederlandse webwinkel. Een bedenktermijn van 14 dagen is namelijk niet overal standaard. Deze kan, afhankelijk van het land, korter of langer zijn. Het is verplicht om je garanties, zoals je Niet Goed Geld Terug garantie, aan te passen op de lokaal geldende regels.

7. Productomschrijvingen optimaliseren

Je nieuwe buitenlandse webwinkel heeft goede productomschrijvingen nodig, niet alleen voor de bezoekers maar ook voor de conversie. Bezoek meerdere webwinkels uit het betreffende land en pas jouw productomschrijvingen hierop aan qua stijl. Doe daarnaast een SEO onderzoek om de juiste buitenlandse keywords te vinden.

8. Belastingen betalen

Houd er rekening mee dat de Belastingdienst andere regels voor je Btw-aangifte hanteert wanneer je internationaal zaken doet. Als je zelf niet goed op de hoogte bent van deze regels, dan is het aan te raden om een boekhouder in te schakelen.

  1. Peter v G
    |

    Goed en duidelijk artikel. Thanks!