Het stellen van de juiste doelen is belangrijk om je onderneming succesvol te houden. Doelen op het gebied van groei, en hierdoor ook doelen op het gebied van je marketing. Maar wat voor doelen zijn er allemaal te behalen en hoe zorg je ervoor dat ze meetbaar en haalbaar zijn? We geven je een aantal handige tips.
Goede doelen stellen
Om te beginnen is het belangrijk om de juiste doelen te stellen. Het doel hoeft niet altijd bij de online marketing an sich te liggen, maar kan ook vanuit een algemeen bedrijfsdoel komen: het verhogen van de omzet met 10 procent bijvoorbeeld. Op basis van dit doel (de omzetverhoging) kunnen vervolgens online marketing doelen gekoppeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van de conversieratio van de website, het opzetten van een marketingcampagne of het bereiken van een nieuwe doelgroep. Dit zijn goede doelen die uiteindelijk bijdragen aan het bedrijfsdoel: het behalen van meer omzet.
Hulp om deze doelen te behalen
Als ondernemer weet je natuurlijk van alles wat, maar toch is het belangrijk om je focus op je core business te houden. Tenzij je core business online marketing is, is het dan ook verstandig om een lokale specialist in te schakelen zoals Online Klik, een online marketing bureau in Eindhoven om je te helpen deze doelen te bereiken. Hun specialisatie in online marketing zorgt ervoor dat jij jouw doelen sneller en makkelijker bereikt.
Je doelen meten
Het is belangrijk dat je doelen meetbaar zijn zodat je op deze manier zeker weet of je doelen behaald, of je tactieken werken of dat je de doelen wellicht bij moet stellen. Kijk van te voren wat je doet om ervoor te zorgen dat je doelen meetbaar zijn. Schakel je bijvoorbeeld Google Analytics in om de conversieratio in de gaten te houden, of werk je met Facebook Pixel om te kijken of je de juiste nieuwe doelgroep aanspreekt met je advertenties?
Houd het realistisch
Zorg er hoe dan ook altijd voor dat je doelen realistisch zijn. Een omzetverhoging van 10 procent is realistisch, maar een omzetverhoging van 90 procent hoeft niet realistisch te zijn. Hoe realistischer je jouw doelen maakt, hoe makkelijker ze te behalen zijn en hoe effectiever je te werk kunt gaan. Je kunt je doelen altijd nog bijstellen en toch voor een omzetverhoging van 20 procent gaan wanneer die eerste 10 procent binnen is!
Wat zijn jouw online marketing doelen voor 2020?