Home » Ondernemersnieuws » administratie » Wat te doen als je klant de factuur niet betaalt?

Wat te doen als je klant de factuur niet betaalt?

Geplaatst in: administratie

Eén van de meest vervelende situaties die ondernemers tegenkomen, is die van onbetaalde facturen. Men stuurt de factuur op en geeft hierbij een duidelijke termijn aan. Deze wordt echter niet betaald en de debiteur is nauwelijks of niet te bereiken. Dit is vanaf nu te vermijden.

Hoe factoring de ideale oplossing is voor groot en klein

Wat is factoring eigenlijk? Waarschijnlijk ken je het fenomeen wel, maar wist je niet dat het zo heet of weet je nog niet hoe het precies werkt. Waar het simpelweg op neerkomt, is dat het mogelijk is om je openstaande facturen over te dragen aan een factoringbedrijf. Dit factoringbedrijf betaalt jou vervolgens binnen een korte termijn uit, vaak binnen 24 tot 72 uur, en gaat daarna de betaling bij de debiteur innen. Jij hebt hier vervolgens geen omkijken meer naar. Dat betekent dus ook dat je hiermee het risico op wanbetaling afkoopt. Hier staat dan natuurlijk wel een vergoeding tegenover. Die vergoeding bestaat uit een vast percentage. Vaak liggen de kosten van factoring rond 2-3% van de factuurprijs.

Twee verschillende mogelijkheden

Bij factoring bestaan twee varianten als het gaat om het type dienstverlening. Je kunt hierbij kiezen voor het Amerikaanse model of de traditionele vorm. Het Amerikaanse model, American factoring genoemd, is de manier van factoring waarbij je per facturatie je rekeningen regelt. Dat betekent dat je op het moment dat je een factuur binnen krijgt, ervoor kunt kiezen om deze te verkopen aan de factoringmaatschappij, maar je bent hiertoe niet verplicht. Bij de traditionele vorm van factoring is dit laatste wel het geval. Je geeft hierbij namelijk al je facturen uit handen aan het factoringbedrijf. Hierbij rekenen factoringbedrijven over het algemeen een lagere commissie per factuur dan bij American factoring. Dit is natuurlijk weer een extra voordeel voor jou als ondernemer.

De voordelen van factoring

Zoals gezegd is factoring een manier om op een gemakkelijke en goedkope manier af te komen van het risico van factureren. Ook de onzekerheden die erbij komen kijken zijn hierbij meteen weggenomen. Denk bijvoorbeeld aan de betaaltermijnen die worden gegeven. Op het moment dat je een betaaltermijn van 14 dagen hebt, kan het zijn dat de debiteur het binnen één of twee dagen betaalt, maar het kan ook zijn dat deze dat niet doet en wellicht nog een betaaltermijn of twee nodig heeft. In het ergste geval kan het zelfs zijn dat je moet overgaan tot het inschakelen van een incassobureau om het geld te krijgen waar je recht op hebt. Behalve dat dit betekent dat je geld later komt dan de bedoeling is, betekent het ook dat je hier enorm veel tijd aan kwijt bent.