Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Wat maakt een goed visitekaartje?

Wat maakt een goed visitekaartje?

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Visitekaartjes uitwisselen is een goed zakelijk gebruik. Daarom kun je niet achterblijven en is het zeker de moeite waard om je eigen visitekaartjes te laten maken. Zeker als je op zoek bent naar nieuwe klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook echt een goed visitekaartje hebt waarmee je de juiste indruk achterlaat én opvalt tussen alle andere visitekaartjes die mensen ontvangen? We zetten een aantal zaken op een rijtje.

Een professioneel ontwerp

Je gebruikt visitekaartjes uit zakelijke overwegingen, namelijk om op een gemakkelijke manier je contactinformatie over te dragen en ‘iets’ achter te laten bij een potentiële klant of iemand die met zijn of haar netwerk iets voor je kan betekenen. Dat betekent dat je ook een professionele indruk moet maken met je visitekaartje. Pruts dus niet zelf een ontwerp in elkaar, want het werk van een amateur is snel te herkennen. Vraag een grafisch vormgever of dtp’er om jouw visitekaartje te ontwerpen, zodat je weet dat een strak ontwerp krijgt dat aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf.

Het juiste papier

Veel mensen in het zakenleven krijgen regelmatig visitekaartjes overhandigd. Het valt niet mee om daartussen op te vallen met jouw visitekaartje. Hoewel een bijzonder ontwerp bij kan blijven, maakt dat jouw visitekaartje niet per se makkelijker vindbaar tussen de rest van de stap kaartjes. Maar met een aparte papierkeuze kun je er wél makkelijk uitspringen. Papier van hoge kwaliteit kan echt de hele uitstraling van jouw visitekaartje bepalen. Kies voor dik papier. Daarnaast kun je gaan voor een parelmoereffect, metallic glans of linnenstructuur. Papiersoorten die anders voelen en eruitzien vallen veel gemakkelijker op tussen andere visitekaartjes.

Informatie die niet aan verandering onderhevig is

Uiteraard zet je al jouw relevante contactinformatie op je visitekaartje, zodat de ontvanger jou gemakkelijk kan bereiken. Daar hoort je telefoonnummer bij, je e-mailadres, eventueel je website en Skype-account. Verder kun je ook je social media-accounts op je visitekaartje zetten, mits je deze zakelijk gebruikt. Maar wat je moet zien te vermijden, is dat er informatie op je visitekaartje staat die gedateerd raakt. Gebruik je nu een privénummer voor je eenmanszaak, maar neem je op een gegeven moment een apart zakelijk nummer, dan is de informatie op het kaartje al achterhaald, om maar een voorbeeld te noemen.

Vergeet de achterkant niet

Hoewel de meeste visitekaartjes maar aan één zijde contactinformatie bevatten, neemt dat niet weg dat je de achterzijde van je kaartje ook een invulling moet geven. Laat je dit leeg, dan staat dit erg goedkoop en onprofessioneel. Op de achterkant van je visitekaartje heb je de ruimte om je bedrijfslogo aan te brengen of bijvoorbeeld een motto of slogan te plaatsen die past bij jouw diensten. Je kunt hier ook een afbeelding plaatsen die past bij de uitstraling van je bedrijf en de diensten die je levert.

Ga niet voor een alternatief formaat

Hoewel veel visitekaartjes dezelfde afmeting hebben, kun je wel degelijk ook kaartjes laten maken met een andere vorm of formaat. Hoewel je hiermee wel opvalt, is het voor de ontvanger vaak echter onhandig om een kaartje te krijgen dat niet bij de andere visitekaartjes past. De kans is daarmee groter dat diegene zich gaat ergeren aan jouw kaartje en het in de prullenbak gooit. Daarmee gooit hij ook jouw contactinformatie en überhaupt een fysieke herinnering aan jouw bestaan en je diensten weg, en dat is zonde van de investering.