Home » Ondernemersnieuws » marketing » Wat is leadgeneratie en wat kun je ermee?

Wat is leadgeneratie en wat kun je ermee?

Leadgeneratie staat in de moderne sales- en marketingwereld centraal. Leadgeneratie omvat alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. Dit kan zowel een sales- als marketingactiviteit zijn. Maar wat is leadgeneratie nu precies? En hoe zit het in elkaar? 

Wat is een lead? 

Om te begrijpen wat leadgeneratie is, is het belangrijk dat je weet wat een lead is. Binnen de online marketing wordt een lead gezien als een persoon die eens of meermaals in contact is geweest met het merk, product of dienst van de verkoper. Iemand die dus in enige vorm interesse heeft getoond. Een lead kan leiden tot een verkoop, maar er moet vanuit de aanbieder nog wel actie ondernomen worden om de transactie tot stand te brengen. De meeste bedrijven zien een kwalificeren een geïnteresseerde partij als lead als het iemand is die ook daadwerkelijk binnen de doelgroep van het bedrijf past. 

Wat is leadgeneratie? 

Maar wat is leadgeneratie nu precies? Lead generation is het proces van identificeren en aantrekken van potentiële klanten, om deze vervolgens met de juiste technieken richting een aankoop te leiden. De focus ligt hierbij op het opsporen en opslaan van contactgegevens van deze potentiële klanten, oftewel leads. 

Op websites die zich bezighouden met leadgeneratie kunnen klanten hun naam, e-mailadres en soms ook andere gegevens achterlaten. In ruil voor deze gegevens ontvangen bezoekers vaak een kleine tegenprestatie. Denk bijvoorbeeld aan een brochure, premium, korting of kans op het winnen van een prijs. Tegelijk geven ze hiermee toestemming om benaderd te worden voor aanbiedingen. De juiste contactgegevens maken het mogelijk om vervolgstappen te ondernemen en dat is aantrekkelijk voor het bedrijf. 

Aan de slag met gerichte leadgeneratie

Om met gerichte leadgeneratie aan de slag te gaan is het belangrijk dat je niet in het duister tast wat betreft je doelgroep. Als je geen goed beeld van je doelgroep hebt, laat je veel kansen liggen. In dat geval doe je er goed aan om eerst buyer persona’s te creëren die symbool staan voor je klanten. Richt je hierbij op de demografische gegevens, de uitdagingen waar jouw klant tegenaan loopt en hoe het product ze helpt om succesvol te zijn. Met deze informatie achter de hand, kun je gericht met je leadgeneratie activiteiten aan de slag.