» » » Wanneer je bedrijfsrecherche kunt inzetten

Wanneer je bedrijfsrecherche kunt inzetten

Geplaatst in: algemeen, personeelszaken | 0

Bedrijfsrecherche kan nuttig zijn in verschillende situaties. In het bedrijfsleven werk je vaak met veel verantwoordelijkheden en veel zaken gebeuren op basis van goed vertrouwen. Toch komt het meer dan eens voor dat bijvoorbeeld klanten of medewerkers misbruik maken van dit vertrouwen. Diefstal uit het kassasysteem, het verdwijnen van voorraad of het doorspelen van vertrouwelijke informatie aan concurrenten komen helaas vaker voor dan je denkt.

Waarom schakel je de hulp van bedrijfsrecherche in?
Onbetrouwbare situaties zoals diefstal kunnen invloed hebben op het directe, maar ook de toekomstige bedrijfsresultaten. Daarbij is het niet altijd even gemakkelijk om zelf te achterhalen wie de dader is en hoe deze te werk gaat. Het is in die situaties dat het inzetten van bedrijfsrecherche of een privé detective van pas kan komen. Op deze manier wordt het juiste bewijs op een professionele manier verzameld.

Waar kun je bedrijfsrecherche voor inzetten?
Je kunt de bedrijfsrecherche voor uitlopende zaken inzetten. Denk bijvoorbeeld aan alcohol- en drugscontrole, fraude- en diefstal onderzoek, screening van medewerkers of het onderzoeken van verzuimfraude. Alle zaken die voor jou als ondernemer te intensief of wellicht te persoonlijk zijn, kunnen uit handen genomen worden door een professionele aanbieder.

De digitale bedrijfsrecherche
Naast alle fysieke zaken verwerken we ook steeds meer gevoelige informatie online. Veel bedrijven werken met een Cloud opslag en bieden medewerkers (en soms zelfs klanten) toegang tot deze Cloud waar en wanneer ze maar willen. Dit is natuurlijk ideaal voor flexwerkers maar brengt ook risico’s met zich mee. De digitale bedrijfsrecherche richt zich dan ook specifiek op zaken die gerelateerd zijn tot het digitale tijdperk. Van een gecrashte harddisk tot computercriminaliteit of het monitoren van een computer of telefoon op afstand. Zo maak je ook alle internet en elektronische zaken een stukje veiliger.

Zo werkt de bedrijfsrecherche
Wanneer je besluit de hulp van de bedrijfsrecherche in te schakelen wordt er eerst samen naar de situatie gekeken. Er wordt vastgesteld om welke vorm van bedrijfsfraude het gaat, welke bewijsmaterialen aanwezig zijn en hoe deze vorm van fraude het beste aangepakt kan worden. Na het bespreken van het plan van aanpak gaat de bedrijfsrecherche op een integere manier op zoek naar het juiste bewijs. De rechercheur maakt uiteindelijk een rapport op. Op basis hiervan kan jij als ondernemer vervolgstappen nemen.

Soms is het beter om bepaalde zaken over te laten aan een professional. Iemand die wat afstand heeft tot klant en medewerker en zaken op een neutrale manier kan bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *