» » » Wanneer je als ZZP’er een incassobureau inschakelt

Wanneer je als ZZP’er een incassobureau inschakelt

Geplaatst in: administratie | 1

Goed bezig als ondernemer? Mooie opdrachten om aan te werken, en kun je daarvoor je klanten iedere maand weer facturen sturen? Fijn, want als ondernemer ben je toch nooit helemaal zeker van werk en inkomsten. Daarom is het erg vervelend als een opdrachtgever een factuur niet betaalt. Als een klant de gestuurde factuur niet of niet tijdig betaalt, kan dat voor grote problemen voor je eigen onderneming zorgen. Welke stappen kan en mag je nemen om je geld te innen?

Betalingsherinnering en aanmaning

Heeft een klant een factuur niet betaald, dan is het gebruikelijk om als eerste stap een paar dagen na de vervaldatum van de factuur een vriendelijke geformuleerde betalingsherinnering te sturen. In het overgrote deel van de gevallen is een factuur niet opgemerkt of vergeten, en wordt deze snel na het sturen van een betalingsherinnering alsnog betaald. Nog steeds geen betaling ontvangen? Dan wordt het tijd voor aanmaning, waarin je je klant op een meer dringende toon kunt wijzen op betaling van het openstaande bedrag. Ook kun je aangeven dat een incassobureau inschakelen de volgende stap zal zijn als betaling alsnog uitblijft.

Het inschakelen van een incassobureau

Veel ZZP’ers denken dat het inschakelen van een incassobureau iets is dat alleen grote bedrijven doen. Toch kan dit een goede manier zijn om je recht te halen, want ook jij hebt recht op het geld (ook al is het slechts een klein bedrag) voor een geleverde dienst of product. Hoge kosten voor het incassotraject voorkomen? Kies dan voor een incassobureau dat werkt volgens het principe ‘no cure, no pay’. Deze bedrijven brengen alleen een bedrag in rekening als het daadwerkelijk lukt om een vordering te verhalen op een debiteur.

Een incassobureau probeert zonder juridische stappen te ondernemen achterstallige vorderingen te incasseren, en is daarmee wezenlijk anders dan een deurwaarder. Debiteuren worden gemaand openstaande facturen te voldoen door dreigende brieven te sturen met het verzoek deze binnen een bepaald aantal dagen te betalen. Dat de debiteur nu niet alleen de openstaande facturen moet betalen, maar ook de extra kosten voor het incassobureau is vaak een reden om snel te betalen.

Wanneer een incassobureau inhuren?

Wanneer het moment is bereikt een incassobureau in te schakelen? Niet direct na het uitblijven van betaling van de eerste factuur, maar het is ook zeker niet verstandig te lang te wachten ermee. Hoe langer je wacht, hoe lager de kans op een succesvolle incasso namelijk. Over het algemeen wordt als richtlijn voor het inschakelen van een incassobureau 90 dagen na vervaldatum van de factuur aangehouden.

Deel dit artikel:

Een Reactie

  1. J. Jochems
    | Beantwoorden

    Het klopt dat veel ZZP’ers last hebben van onbetaalde nota’s. Vaak kan dit behoorlijk grote consequenties hebben, met name wanneer een zzp’er voor een bepaalde periode voor één opdrachtgever gewerkt heeft en er vervolgens problemen ontstaan met de betaling van de betreffende facturen. Het is dan zaak niet te lang te wachten met het inschakelen van hulp door bijvoorbeeld een incassobureau.

Laat een reactie achter