Heb kan behoorlijk frustrerend zijn. Heb je een prachtige nieuwe website in elkaar gezet, of deze laten maken, zie je vervolgens dat deze nauwelijks bezoekers trekt. Hoe komt dat toch, en kun je hier iets aan doen? Moet je de conclusie trekken dat wat je op je site te bieden hebt blijkbaar niet interessant genoeg is, of kunnen er andere redenen zijn waarom je website nog niet zo veel bezoekers weet te trekken?
Het heeft te maken met zoekmachines
Als het om internet gaat, kunnen we eigenlijk niet meer zonder zoekmachines. Waar we in de begindagen een URL nog wel eens volledig intypten, doen we tegenwoordig vaak niets meer dan de naam ervan in Google zetten. We weten zelfs URL’s nauwelijks meer uit ons hoofd, ze worden ook steeds minder belangrijk, omdat zoekmachines de rol van het bereiken van een site compleet hebben overgenomen.
Dat is handig. Je hoeft geen websiteadressen meer te onthouden, en je vindt toch wel wat je zoekt. Zo lijkt het. Ondertussen heeft het de zoekmachines ook aardig wat macht gegeven. Hun algoritmes, hun manier van zoeken en aanbieden van resultaten, bepalen namelijk of bepaalde websites wel of niet gevonden worden door de juiste mensen. En dat kan vervelend zijn, want met een beetje pech kom je dus niet of heel laag in de zoekresultaten terecht.
Hoe kun je beter in de zoekmachines verschijnen?
De manier waarop zoekmachines precies werken, daar wordt vrij geheimzinnig over gedaan. Toch zijn er zaken die bekend zijn, die de positie die je in de resultaten hebt kunnen beïnvloeden. De kunst om hier goed mee aan de slag te gaan noem je SEO, en is feitelijk niet veel anders dan je site zo goed mogelijk geschikt maken voor zoekmachines.
Word je slecht gevonden door deze zoekmachines, dan is een SEO check een goed idee. Hiermee kan worden gekeken of er iets aan je site verbeterd kan worden zodat je resultaten beter worden. Soms kan het zo simpel zijn als het, op je site, noemen van een aantal woorden waar de klanten die je aan wilt trekken waarschijnlijk op zullen gaan zoeken. Een SEO bureau kan je hierbij helpen. Zij weten welke woorden je moet gebruiken, en kunnen onderzoeken op welke manier je deze precies op je site moet plaatsen. Dat klinkt simpel, en dat is het feitelijk ook, maar door de manier waarop zoekmachines continue hun algoritmes aanpassen is het goed om er experts mee aan de slag te laten gaan. Zij kennen alle actuele ins & outs, en weten nog veel meer manieren om je site beter vindbaar te maken. Op die manier heb je echt eer van je werk, van je mooie nieuwe site, en zullen veel meer mensen hem zien dan wanneer je geen actie onderneemt.