Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Waarom starten in een nichemarkt je kansen vergroot

Waarom starten in een nichemarkt je kansen vergroot

Geplaatst in: algemeen

nichemarkt

Bij het starten van je onderneming is je markt van cruciaal belang. Veelgemaakte denkfout is dat je product of dienst het belangrijkste is. En als je daar lang mee aan het worstelen bent geweest, is dat ook wel te begrijpen. Maar de voorbeelden van fraaie producten die nooit een (winstgevende) markt hebben weten te bereiken, zijn niet te tellen. Markt dus. Of beter gezicht: je niche.

Veel van de huidige grote bedrijven, zijn gestart door te opereren in een nichemarkt. Amazon begon als boekwinkel (en bleef dat drie jaar lang), Meta startte met een smoelenboek voor een universiteit. Een niche kan ervoor zorgen dat je je product kunt vervolmaken. Je kunt focussen, aanpassen en nog eens focussen.

Leer van feedback

Je dromen mogen best groot zijn: ooit wil je alles voor iedereen maken. Ach, waarom niet. Maar je moet eerst zorgen dat je een relatief kleine doelgroep een meerwaarde kunt leveren. Lukt dat niet, vergeet dat groot denken dan maar even.  Dat groeien komt echt wel. Doe eerst je voordeel met de feedback die je krijgt en perfectioneer je dienstverlening. En daarmee vergroot je je kansen om als onderneming de eerste vijf jaar te overleven.

Want vergis je niet: maar liefst 60% van alle starters overleeft de 5 jaar niet. Daar wil jij niet bijhoren.

Bij grote, gevestigde bedrijven zie je vaak dat ze differentiëren. Ze definiëren verschillende doelgroepen en bieden daar specifieke producten voor aan. Inderdaad, dat ken je uit hoofdstuk 6 van ons stappenplan: de product-markt-combinatie. Die grote jongens en meisjes proberen hun spulletjes scherp af te stemmen op de verschillende doelgroepen die ze bedienen. Jij doet dat vanaf het begin, want zo bouw je aan een voorsprong op de concurrentie op het moment dat je grote stappen in de groei gaat zetten.

Of niet natuurlijk, want als je klein en winstgevend bent en je de baas bent in een niche-markt, waarom zou je dan willen groeien?   

De keuze wel of niet een grote doelgroep bedienen, kun je gaandeweg wel maken. Belangrijk is dat je klaar bent voor die keuze. En dat ben je als je je nichemarkt domineert. een sterk merk hebt opgebouwd.