De kans is groot dat jouw webshop of website Google Adwords-advertenties heeft lopen. Daarmee kun je immers onbekend publiek naar je website trekken. Maar naar welke pagina verwijs jij eigenlijk door vanuit deze advertenties? Je kunt namelijk het beste naar een speciaal ingerichte pagina verwijzen en niet naar bijvoorbeeld de homepage. Waarom? Dat lees je in dit blog.
Je krijgt een oplossing voor je ‘probleem’
Als bezoeker heb je iets nodig, of je interesse wordt gewekt. Er is in elk geval een aanleiding die ervoor zorgt dat je op de advertentie gaat klikken. Dan verwacht je natuurlijk wel een oplossing voor je probleem. Een voorbeeld: als jij doorklikt vanuit de advertentie met de tekst ‘Goedkoop een pakketje versturen?’, dan verwacht je ongetwijfeld een pagina waarop staat hoe je dat dan doet. Als je wordt doorverwezen naar de homepage van het bedrijf, waarop ontzettend veel informatie is te vinden en je niet kunt zien waarvoor je nou eigenlijk kwam, zul je weglikken.
Je wordt niet afgeleid als bezoeker
Een goede landingspagina zorgt er dus voor dat je in elk geval een antwoord krijgt op je vraag. Een goede landingspagina zorgt er daarnaast ook voor dat je bezoeker niet afgeleid wordt. Plaats je veel links, afbeeldingen en banners, dan zijn er teveel keuzes voor de consument. De truc zit hem dus in het aanbieden van zo min mogelijk keuzes. Hoe minder klikbare links er over blijven, hoe groter de kans dat je bezoeker doet wat jij wilt dat hij doet, namelijk converteren.
Je doelgroep zo snel mogelijk naar de call-to-actionknop leiden
Door een goed verhaal kun je jouw doelgroep naar de call-to-actionknop leiden. Dat doe je door een strak verhaal te vertellen waarbij alleen de relevante zaken genoemd worden. Wijk niet uit naar andere onderwerpen, want dan leid je jouw bezoeker dus alleen maar af. In het beste geval plaats je twee call-to-actions op je pagina, bijvoorbeeld bovenin en onderaan. Uiteraard hebben die buttons te maken met de specifieke probleemoplossing. Zou je doorverwijzen naar de homepage, dan zal de bezoeker waarschijnlijk rechtsomkeert maken omdat het uitzoeken hem bijvoorbeeld te veel werk is.
Dus met andere woorden: een speciale landingspagina die past bij je advertentie wijst je bezoeker de weg, zorgt voor een soepel ritje richting de call-to-actionbutton en neemt zoveel mogelijk afleiding weg. Een goede landingspagina zorgt er dus voor dat het aantal conversies toeneemt!