Veel webshops en andere online diensten waar online betaald kan worden hebben verschillende betaalmogelijkheden ingebouwd voor de klant, omdat er nu eenmaal verschillende manieren bestaan waarop mensen zouden kunnen willen betalen. Denk iDeal, PayPal, AfterPay of een automatische overboeking. Niet alle online ondernemers bieden echter de creditcard als betaalmogelijkheid aan, terwijl hier wel degelijk voordelen aan zitten. Daarom bepleiten we waarom jij jouw klanten online met een creditcard zou moeten laten betalen.
Makkelijker internationale klanten trekken
iDeal is handig, maar alleen beschikbaar voor klanten met een Nederlandse bankrekening. Om buiten de eigen landsgrenzen te treden wat betreft het aantrekken van klanten, is het uitbreiden van je betaalmogelijkheden vitaal. Dat kun je doen door betalen via PayPal mogelijk te maken, maar het opzetten van een PayPal is voor consumenten niet zo eenvoudig als het aanvragen van een creditcard. Veel mensen hebben dan ook geen PayPal-rekening. Om ook te kunnen verkopen aan klanten van buiten Nederland, is het toevoegen van de creditcard als betaalmogelijkheid cruciaal. De creditcard is immers het meest geaccepteerde internationale betalingsmiddel.
Creditcardhouders geven gemiddeld meer uit
Mensen die een creditcard hebben, hebben hier doorgaans een goede redenen voor: ze hebben wat uit te geven. Het zijn mensen die het nodig vinden om internationaal aankopen te kunnen doen en daarom zichzelf voorzien hebben van een betaalmogelijkheid die dat mogelijk maakt. Dat betekent dus dat je met creditcardhouders een doelgroep aanboort van mensen die meer uitgeven dan mensen die geen creditcard hebben. Dat is voor jou als ondernemer natuurlijk een buitengewoon interessante doelgroep die je graag jouw kant op wil bewegen.
Kopersbescherming
Een creditcard is voor de klant ook een soort verzekering. In tegenstelling tot bij banktransacties, kan een klant zijn geld terugkrijgen als hij met zijn creditcard iets betaald heeft wat niet in de haak blijkt te zijn. Nu suggereren we natuurlijk niet dat jouw bedrijf dingen doet die niet in orde zijn. Maar voor de klant biedt het de zekerheid die kan helpen om over een drempel heen te stappen en tóch die aankoop te doen. Bied je jouw klant de mogelijkheid om af te rekenen met een creditcard, dan bied je jouw klant dus ook kopersbescherming.
Snel betaling ontvangen
Bij sommige betaalmiddelen kunnen betalingen voor bestelde en afgeleverde producten lang op zich laten wachten voordat ze op de rekening van de verkoper verschijnen. Dit is in het kader van de liquiditeit natuurlijk niet wenselijk. In het geval van creditcards heb je daar aanzienlijk minder last van. Het geld wordt bij een creditcardbetaling namens doorgaans binnen drie werkdagen overgemaakt.
Paysafecard
Niet iedereen heeft nog een creditcard. Sommigen kunnen er geen krijgen omdat ze onvoldoende inkomen hebben. Anderen nemen er geen vanwege de kosten die eraan verbonden zijn. Maar er zijn zeker ook mensen die geen creditcard nemen omdat ze bang zijn dat er fraude mee gepleegd wordt, en dat ze dan de klos zijn. Dat laatste is niet per se het geval, omdat de creditcardmaatschappij bij onterechte afschrijvingen het bedrag terug kan boeken. Voor de mensen die vanwege een van deze redenen geen creditcard nemen, zijn er de mogelijkheden van een Paysafecard. Dat is een prepaid creditcard – vergelijk het met beltegoed voor een mobiele telefoon – die gekoppeld wordt aan een account. Dit is een aparte betalingsmogelijkheid die je kunt bieden in je webshop om ook de mensen die geen creditcard willen nemen de mogelijkheid te bieden dingen bij jou af te nemen.
Kosten en moeite
Natuurlijk is het niet zo dat het toevoegen van de creditcard als betaalmethode kosteloos en moeiteloos is. Het aanvraagproces kan enkele weken duren, mede omdat er strenge eisen gesteld worden aan webshops die betalen met de creditcard mogelijk willen maken. Het gaat daarbij om een minimum maandelijks transactiebedrag plus eisen betreffende de aangeboden producten. Daarnaast zijn de kosten voor een aansluiting hoog in vergelijking met andere betaalmethoden, waardoor het vooral rendabel is als er relatief veel creditcardtransacties plaatsvinden of het om transacties met hoge bedragen gaat. Daar tegenover staat wel de nieuwe doelgroep die je aanboort door betalen met de creditcard mogelijk te maken. Ook kun je ervoor kiezen om een kleine toeslag in rekening te brengen voor het betalen met de creditcard. Als dit bedrag laag is, is het doorgaans geen reden voor de klant om van de aankoop af te zien.