Home » Ondernemersnieuws » huisvesting » Waar moet je op letten bij het aanschaffen van kantoormeubelen?

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van kantoormeubelen?

Geplaatst in: huisvesting

Ben je toe aan een nieuwe kantoorinrichting of wil je je kantoortuin of kantoor updaten? Bij het inrichten van een zakelijke ruimte zijn er diverse (wettelijke) eisen waaraan je moet voldoen. Wil je een werkplek creëren waarbij er niet alleen is nagedacht over de functionele inrichting, maar ook over de sfeer? We geven je wat handige tips voor het uitzoeken van kantoormeubelen. Zo kun je een ruimte realiseren waar niet alleen effectief wordt gewerkt maar wat ook een prettige sfeer heeft. Je zult merken: dit heeft een gunstige invloed op de effectiviteit van je medewerkers.

Tips voor aanschaffen van kantoormeubelen

Het aanschaffen van kantoormeubelen klinkt misschien als een gemakkelijke klus, maar er komt nog een hoop bij kijken. De juiste kantoormeubelen dragen bij aan een hogere productiviteit en gemotiveerde medewerkers. Een van de eerst tips is te zorgen voor een goede ergonomische werkplek. Ergonomische kantoormeubelen hebben veel invloed op een goede werkhouding. Met een goede werkhouding bedoelen we niet de productiviteit van de werknemers, maar hun fysieke houding. Hoe ze achter hun bureau en op hun bureaustoel zitten. Wanneer medewerkers een ergonomisch bureau en een ergonomische bureaustoel hebben, krijgen zij minder lichamelijke klachten. Ook een te lange tijd zitten is ongezond. Wist je dat te veel zitten bijna net zo ongezond is als roken? Te veel zitten heeft als nadelen dat het nek- en rugklachten veroorzaakt en de doorbloeding kan worden belemmerd. Daarnaast kan de productiviteit omlaag gaan en wordt de creativiteit minder. Met zit-sta bureaus kunnen medewerkers het zitten en staan tijdens een werkdag afwisselen. Gezonde werknemers zijn gelukkige werknemers. De sfeer op kantoor zal positief veranderen wat gunstig is voor de productiviteit.

Kies voor kwaliteit

Goede, kwalitatieve kantoormeubelen zijn niet de goedkoopste kantoormeubelen. Je wilt natuurlijk niet meer betalen dan nodig, maar dat betekent niet dat je voor de goedkoopste optie moet kiezen. Kasten kun je bijvoorbeeld ook als divider gebruiken. Weeg de kosten af tegen de levensduur van het kantoormeubilair. Bureaus en bureaustoelen die elke dag intensief worden gebruikt, moeten van goede kwaliteit zijn. Wanneer deze niet van goede kwaliteit zijn, verslijten ze ook sneller. Dan kun je weer nieuwe kantoormeubelen aanschaffen en ben je uiteindelijk duurder uit.

Wettelijke eisen van kantoormeubelen

Kantoormeubelen voor een hobby- werkkamer hebben hele andere eisen dan een kantoorinrichting voor zakelijk gebruik. De wettelijke voorschriften zijn veelal verwerkt in het ontwerp van het kantoormeubilair. Waar wel echt op gelet moet worden is de hoeveelheid ruimte die beschikbaar is per werkplek. Elk type werkplek vraagt een minimale hoeveelheid vierkante meters. Daarnaast is het belangrijk van tevoren te bedenken om welk type werkplek het gaat. Er worden andere eisen gesteld aan kantoormeubelen voor een flexibele werkplek dan wanneer het om een zit-sta werkplek, duo- of vaste werkplek gaat.

Een goede akoestiek

Naast ergonomische kantoormeubelen en een kantoorinrichting die in balans is, is de akoestiek in een kantoorruimte ook erg belangrijk. Geluidsoverlast van telefoneren en zorgt voor veel frustraties op de werkvloer. Dit kan voor een groot gedeelte verholpen worden door o.a. bureauwanden, systeemplafonds, wandpanelen en objecten die de akoestiek van een ruimte optimaliseren. En naast de praktische werking, zorgen ze ook meteen voor een leuke en creatieve toevoeging aan de sfeer. Ook de aanwezigheid van planten zorgt voor een goede luchtvochtigheid en door de zuurstoftoevoer zorgen planten tevens voor minder stress.