» » » Voorkom dat je jezelf onnodig in de kosten jaagt

Voorkom dat je jezelf onnodig in de kosten jaagt

Iedereen is tegenwoordig ondernemer. Het aantal startende ondernemingen vliegt je dan ook om de oren, met name in de bouw-, zorg- en energiesector[1]. Als je denkt aan het runnen van je eigen bedrijf, denk je niet meteen aan de boekhouding, of die ‘schoenendoos met bonnetjes’. Toch is de administratie extreem belangrijk. Weten hoe je de financiën gemakkelijk op orde houdt?

Opgeruimde werkplek
Dit ligt misschien erg voor de hand, maar zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd blijft. In ‘georganiseerde chaos’ is het lastig om belangrijke documenten terug te vinden. Geef papieren een vaste plek en orden je dossiers. Dit zorgt niet alleen voor een opgeruimd gevoel, maar geeft ook rust in je hoofd.

Digitaliseer je administratie
Dit is ook hét perfecte moment om van die schoenendoos af te komen, waar je al je bonnetjes in bewaart. Verdiep je eens in online boekhoudprogramma’s en overweeg om je administratie digitaliseren. Je zult zien dat een groot deel van de financiën geautomatiseerd kan worden, wat enorm veel tijd bespaart. Daarnaast zul je minder snel een betalingsdeadline missen, wat handig is voor terugkerende betalingen.

Bedrijfsformulieren
Wat lastig is om te digitaliseren, zijn bijvoorbeeld kassabonnetjes voor klanten. Bij afgeleverde diensten of producten wil je natuurlijk een garantiebewijs of bewijs van aankoop meegeven. Zorg ervoor dat je altijd voldoende kassarollen op voorraad hebt. In het geval van contante betalingen ben je verplicht om een kasboek bij te houden. Het is mogelijk om het kasboek digitaal in te vullen. Werk je toch liever met een kasboek op papier? Bekijk dan eens de bedrijfsformulieren tussen deze kantoorartikelen.

Btw-aangifte
Afhankelijk van de omzet ben je verplicht om elke maand, elk kwartaal of elk jaar btw-aangifte te doen. Dit doe je op de laatste dag van de maand, ná de periode waarover btw-aangifte gedaan moet worden. Als je te laat bent, ontvang je een boete van 65 euro. Doe dus op tijd je aangifte, je zult niet de eerste zijn die de btw-aangifte compleet vergeten is… Gelukkig kun je tegenwoordig ook digitaal en bijna automatisch je aangifte doen via administratie tools.

Tweede paar ogen
Na het lezen van dit artikel weet je het zeker: je hebt je financiële zaken best op orde, maar een paar zaken kunnen nog gestroomlijnd worden. Zo ben je ervan overtuigd geraakt dat een (online) boekhoudprogramma toch wel erg handig is, en een hoop werk uit handen neemt. Toch is het, ondanks de diverse geautomatiseerde processen, altijd raadzaam om iemand in te schakelen die je administratie controleert. Een foutje is namelijk zo gemaakt. Zorg dus altijd voor een extra check.

Leuker of makkelijker?
Boekhouden is zelden de favoriete bezigheid van ondernemers. Met handige tips, een dosis gezond verstand en wat hulp in de vorm van (online) tooling, of een extra paar ogen, ben jij helemaal klaar voor de jaarrekening!


[1] Bron: RTL Z: https://www.rtlz.nl/business/ondernemen/artikel/4539731/aantal-bedrijven-mkb-zzp-nederland-gegroeid-naar-19-miljoen

Deel dit artikel: