CRM-systemen worden tegenwoordig veel gebruikt. Dat is ook logisch, want goed relatiebeheer is cruciaal voor een gezonde bedrijfsvoering en biedt veel mogelijk om je bedrijf verder te laten groeien.
CRM-systemen die in de cloud draaien (online staan) bieden nog eens extra voordelen. Misschien maakt jouw onderneming al gebruik van CRM-software of ben je nieuwsgierig naar wat CRM voor jouw bedrijf kan betekenen. We leggen kort uit wat CRM is, waarom jouw bedrijf daar gebruik van zou moeten maken en wat de voordelen zijn van een online CRM-systeem.
Wat is CRM precies?
Met CRM wordt klantrelatiebeheer bedoeld, want de afkorting staat staat voor Customer Relationship Management. Soms wordt met CRM een bedrijfs- of marketingstrategie bedoeld, maar in de praktijk wordt met CRM een specifiek systeem of een softwareoplossing wordt bedoeld. CRM is daarbij de gestructureerde manier om gegevens van klanten, relaties, prospects en stakeholders te verwerken, op te slaan en te gebruiken.
Met CRM ga je klantgerichter werken, want het systeem stelt jouw onderneming in staat om de gegevens van jouw relaties effectiever en efficiënter te beheren.
Waarom zou je een CRM-systeem aanschaffen?
We noemen hier twee voorbeelden om je een beter idee te geven wat voor voordelen een CRM-systeem voor jouw onderneming heeft.
Centralisatie van beheer van klantgegevens
Je kunt enorme efficiencyslagen maken door klant- en relatiegegevens op één plaats in de onderneming bij te houden. Dat betekent dat er niet alleen minder uren besteed worden aan bijhouden van klantdata, maar ook dat klantgegevens hetzelfde door het hele bedrijf heen zijn.
Iedereen binnen jouw organisatie kan bij dezelfde data, ook als collega’s ziek of op vakantie zijn. En door een centrale registratie van contactmomenten, weet je precies hoe vaak een klant benaderd is.
Automatisering van processen
Met een goed CRM-systeem kun je veel processen in jouw onderneming automatiseren. Denk hier bijvoorbeeld aan automatisch factureren of maandelijks versturen van een nieuwsbrief naar alle klanten en relaties.
Dit zorgt niet alleen voor een sterke vermindering van het aantal uren wat met deze processen gemoeid is, maar ook dat er minder fouten worden gemaakt.
Waarom zou je kiezen voor een online CRM-systeem?
Je kunt kiezen voor een CRM dat online draait (in de cloud). Veel bedrijven zijn nog huiverig om met online applicaties te werken, maar CRM in de cloud heeft wel degelijk veel voordelen. We noemen er een aantal:
- Veiligheid: cloud-applicaties worden vaak beter beschermd dan lokaal geïnstalleerde applicaties. De beveiliging wordt in de cloud constant geupdate, terwijl in netwerken beveiligingsupdates vaak op zich laten wachten en stapsgewijs worden uitgerold. Daarnaast heb je bij een inbraak in je bedrijf of verlies van bijvoorbeeld een laptop bij een cloud-applicatie geen veiligheidsproblemen. Toegangsbeheer is veel gemakkelijker te beheren dan bij lokale applicaties en bij een crash van je computer of netwerk weet je zeker dat al je gegevens nog beschikbaar zijn
- Toegankelijkheid: doordat alle klantgegevens online staan, kun je waar ook ter wereld en met elk apparaat bij deze gegevens. Je hoeft dus niet meer fysiek op kantoor te zijn of met een speciale verbinding contact te maken met het bedrijfsnetwerk. Vanuit huis het CRM-systeem benaderen wordt dus makkelijk, ook als je de bedrijfslaptop even niet bij de hand hebt
- Kosten: een CRM-oplossing in de cloud kent een heel andere kostenstructuur dan een groot lokaal te installeren CRM-pakket. Je hoeft het pakket niet voor te financieren, maar betaalt op maandelijkse basis een vast bedrag. Dat legt een stuk minder beslag op je financiële middelen en maakt daardoor de aanschaf van een CRM-systeem een stuk gemakkelijker, ook voor kleinere ondernemingen
Dit zijn maar een paar voorbeelden wat CRM in de cloud voor voordelen kan bieden. Twijfel dus niet en begin nu ook met meer klantgericht werken.