Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Vijf voordelen van buitenreclame

Vijf voordelen van buitenreclame

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Terwijl online marketing overal aan terrein lijkt te winnen, geeft het zogenoemde Media Economy Report aan dat het marktaandeel van buitenreclame zelfs nog verder toeneemt. Buitenreclame wordt met andere woorden net belangrijker in de marketingmix. De stijging is bovendien terug te brengen naar Europese landen en niet beperkt tot de nieuwe economieën. Hoewel het op het eerste gezicht een bijzondere constatatie lijkt te zijn, hoeft het eigenlijk helemaal niet te verbazen. Buitenreclame heeft dan ook enkele belangrijke voordelen te bieden.

# 1. Geen afbrokkeling van het publiek

De meeste mediakanalen hebben te maken met afbrokkeling. Nieuwe online mediakanalen knabbelen met andere woorden aan de klassieke marketingmix. Budgetten voor tv-spotjes gaan nu naar influencers. Reclamespotjes worden Spotify-reclames.

Maar van die afbrokkeling heeft buitenreclame helemaal geen last. Het is en blijft een massamedium die grote groepen eenvoudig kan bereiken. Die groepen zijn de laatste jaren niet kleiner geworden, terwijl de markt aan professionalisme heeft gewonnen. Automatische tellingen van passanten zorgen er dan ook voor dat visibiliteitscijfers eenvoudig kunnen worden gegarandeerd en dit zelfs in tijden van nieuwe mediakanalen.

# 2. Cijfers met impact

Niet alleen heeft buitenreclame niet te kampen met afbrokkelingsverschijnselen, bovendien is ook de impact ervan een stuk groter. Uitgesteld kijken en zappen heeft bijvoorbeeld de effectiviteit van tv-spotjes aangetast. Online gebruikt men dan weer steeds vaker zogenoemde adblockers. In de fysieke wereld is dit niet zomaar mogelijk. Alleen blinden zien buitenreclame niet. Omdat buitenreclame echt deel uitmaakt van de fysieke wereld hebben ze een verhoogd effect.

Hierbij speelt nog een andere factor een rol: het beperkte volume aan reclamepanelen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat opeenhoping van panelen verzadiging in de hand werkt. Omdat het totaal volume aan reclamepanelen de laatste jaren niet meer toeneemt, is dit in Europa niet het geval.

# 3. Eenvoudig te plannen en aan te sturen

Er was een tijd waarbij je zelf affiches moest aanleveren en verder het roer uit handen diende te geven. Tegenwoordig werkt men ook hier met CMS-systemen. Bovendien kan je steeds vaker rekenen op uitgebreide databases waardoor targetting des te eenvoudiger wordt.

# 4. Last window of influence

Reclame moet de keuze van de consument beïnvloeden in het voordeel van de adverterende onderneming. Dit doen we op verschillende manieren. Tv-spotjes lijken vooral in te zetten op de naamsbekendheid, terwijl influencers vertrouwen scheppen. Buitenreclame wordt vervolgens wel eens the last window of influence genoemd. Het is dan ook de laatste kans, eenmaal men zich al in de winkelstraat bevindt, om de keuze van de consument te beïnvloeden. Het is een ideale manier om acties te promoten of bepaalde producten nog een laatste keer in de kijker te zetten.

# 5. Eenvoudig schaalbaar

Buitenreclame is er zowel voor kleine als grote spelers. Regionale adverteerders kunnen bijvoorbeeld inzetten op buitenreclame in hun eigen stad, terwijl grotere budgetten worden aangewend om over geheel Nederland te bouwen aan permanente aanwezigheid en een grotere naamsbekendheid.

Hierbij zijn ook verschillende kanalen mogelijk. Een bordje op een rotonde die hongerige autobestuurders verwijst naar jouw broodjeszaak net om de hoek? Lichtmastreclame voor bekende merken? Toch eerder inzetten op lokale evenementen? Buitenreclame kan het allemaal. Bovendien bereikt het steeds opnieuw het gewenste doelpubliek.