Als webshophouder krijg je naast het onderhouden van een website ook te maken met één van de meest belangrijke onderwerpen die komen kijken bij het winkelen op internet: de verzending van je artikelen. Het lijkt een vanzelfsprekend aspect, maar juist op dit onderdeel kan je webshop zich onderscheiden!
Wanneer je vooral grote artikelen in het assortiment hebt, kun je haast niet om het klassieke pakketje heen. Voor elk artikel zijn passende verzenddozen te vinden, de prijs van verzenden zal uiteraard hoger zijn naarmate de afmetingen en gewicht van de verzenddoos toeneemt. Bestaat je assortiment echter vooral uit kleinere artikelen, dan is verzending via brievenbusdozen misschien een beter idee. Niet alleen zijn de kosten voor verzending op deze manier lager, het grootste voordeel is dat je klanten niet thuis hoeven te zijn op het moment dat hun bestelling wordt geleverd. Er past trouwens meer in een brievenbusdoos dan je misschien denkt; niet alleen boeken, maar ook bijvoorbeeld kleding kan op deze manier worden verstuurd. De afmetingen van brievenbussen zijn gestandaardiseerd, een brievenbusdoos zal dus nooit te groot zijn.
Uit kostenoverwegingen ben je misschien geneigd om de goedkoopste vervoerder te kiezen om je zending bij je klanten te laten bezorgen. De verzending is echter het onderdeel dat je uit handen geeft en waar je zelf verder geen invloed meer op hebt. Het beeld dat je klant hierbij heeft is toch anders, een onzorgvuldige verzending straalt negatief af op je webshop, ook al ligt de schuld bij de vervoerder. Kies daarom een vervoerder die zich bewezen heeft op het vakkundig en op tijd bezorgen van bestellingen. Wanneer er sprake is van grote volumes is het aan te raden om bij verschillende vervoerders een offerte aan te vragen, de prijzen zullen aanzienlijk lager liggen dan wanneer er slechts af en toe een enkel pakket wordt verstuurd.
Track en Trace
Klanten begrijpen dat er tijd overheen gaat voordat de bestelde artikelen worden bezorgd. Een aangegeven bezorgmoment kan echter door allerlei redenen niet worden gehaald, wat vaak ergernis oplevert. Track en Trace schept hier duidelijkheid in, de klant kan met een unieke code zijn bestelling op elk moment volgen en weet op deze manier wanneer de zending kan worden verwacht. Voor de webshophouder heeft het ook een groot voordeel, je weet zeker dat de zending bij de klant is aangekomen.
De ‘Personal touch’
Een verpakking, pakbon en het bestelde artikel. Precies zoals afgesproken, dus prima. Of kan je hier ook net dat beetje extra bieden? Tussen alle standaard post en reclamedrukwerk valt een handgeschreven briefje positief op. Met slechts een kleine tijdsinvestering maak je op deze manier op een persoonlijke wijze contact met je klanten, al is het maar om ze te verwelkomen en bedanken dat ze juist jouw webshop hebben uitgekozen.
Beloon trouwe klanten
Als ondernemer doe je het misschien niet graag, het geven van korting. Hier geldt echter dat de investering zichzelf door langdurige klantenbinding terugverdiend. Zeker bij verbruiksartikelen die regelmatig worden nabesteld, loont het een coupon mee te sturen om trouwe klanten bij een volgende bestelling een (kleine) korting te geven.
Het succes van je webshop kan dus mede afhangen van de manier waarop je de verzending verzorgt.