Home » Ondernemersnieuws » marketing » Vijf tips om een succesvolle marketingcampagne op te zetten

Vijf tips om een succesvolle marketingcampagne op te zetten

Geplaatst in: marketing

Heb je eindelijk het perfecte product ontwikkeld, dan moet je het ook nog verkopen. Je bent zelf wel overtuigd dat iedereen voor wie het product relevant is, er wat aan heeft. Maar weten zij dat zelf ook? Of je levert een dienst die al bij verschillende mensen goed is bevallen. Maar hoe bereik je een groter publiek? Het komt erop neer dat je een marketingcampagne moet starten. Wij hebben vijf tips voor je om dit een succes te maken.

1. Bepaal je doelgroep

Je kunt direct reclame gaan maken en flyers drukken. Maar een succesvolle marketingcampagne heeft wel wat voorbereiding nodig. Er vanuit gaande dat je al een huisstijl hebt is het belangrijk dat je begint met de doelgroep. Als je namelijk gericht reclame wilt maken, moet je wel weten wie je wilt bereiken. Met name specialistische producten voor een selecte groep afnemers zijn moeilijk aan de man te brengen. Tenzij je precies weet bij wie je moet zijn. Bejaarde mensen bereik je minder goed via een reclamebanner in een game app. Ondernemers in de scheepsbouw vindt je over het algemeen niet op de huishoudbeurs. Het zijn extreme voorbeelden maar je begrijpt het belang van het weten van de doelgroep.

2. Vorm van reclame kiezen

Als je een grondige analyse gemaakt heb van de doelgroep, is het belangrijk dat je de juiste vorm van reclame kiest. Dit kan op de meest uiteenlopende manieren:

  • Telefonische acquisitie;
  • Flyers drukken en verspreiden;
  • Online banners op populaire websites;
  • Of apps;
  • Advertenties in vakbladen;
  • Mond-op-mond reclame;
  • Reclamespotje op de radio;
  • Of op televisie;
  • Etc.

Het is belangrijk dat je weet met welke vorm van reclame, je jouw doelgroep bereikt.

3. Inhoud kort maar krachtig

Het product of de dienst die jij levert, is voor jezelf gesneden koek. Je hebt aan een half woord genoeg om te weten waar het over gaat. De kans dat dit voor je potentiële klanten ook geldt, is klein. Daarom is het belangrijk dat de boodschap die je overbrengt duidelijk is. Dit kun je bereiken door de inhoud van de reclameboodschap kort maar krachtig te houden. Het is dus opnieuw van belang dat je weet wie je doelgroep is. Maak daarnaast gebruik van afbeeldingen, grafieken, opsommingen in plaats van grijze blokken tekst. Weidt niet uit over de details, die bespreek je later wel als je in contact bent met een prospect.

4. Jouw marketing draait om de klant

Wees eerlijk naar de klant toe. Hiermee bedoelen we niet alleen dat je waarheidsgetrouw te werk gaat, maar ook dat je niet alleen lyrisch over jouw product bent. Je hoeft geen nadelen te noemen, maar je overtuigd een potentiële klant ook niet door je concurrentie zwart te maken. Het doel van jouw marketingcampagne is dat de klant realiseert dat jij in zijn of haar behoefte kunt voldoen. Focus je daarom niet op jouw kwaliteiten maar op de voordelen die een klant heeft als hij jouw product of dienst gaat afnemen.

5. Eerst een try-out

Voor het adverteren of flyers drukken is het verstandig om je boodschap eerst te testen. Een sociale omgeving kan daarbij behulpzaam zijn. Over het algemeen is je vrienden- en familiekring wel bekend met je werk. Maar ze zijn niet afgestudeerd in dezelfde materie. Bij hen kun je dus testen of de boodschap overkomt en of zij nog tips hebben. Zijn je vrienden en/of familie niet de geschikte groep of heb je ze niet tot je beschikking? Kijk dan toch even verder in je netwerk. Feedback vragen leidt vrijwel altijd tot verbeteringen.

Een succesvolle marketingcampagne bestaat dus uit veel voorbereiding. Laat je daardoor niet afschrikken. Deze voorbereiding zorgt er alleen maar voor dat je marketing tot meer succes leidt. Uiteindelijk levert dit dus meer omzet (en als het goed is, winst) op, en dat zal ongetwijfeld bijdragen aan het doel van de onderneming.