Home » Ondernemersnieuws » marketing » Vijf tips voor jouw offline marketingstrategie

Vijf tips voor jouw offline marketingstrategie

Geplaatst in: marketing

Veel ondernemers investeren volop in online marketing. Sociale media, websites, webwinkels, nieuwsbrieven, alles wordt uit de kast getrokken. Maar offline marketing in nog altijd een belangrijk middel om je klanten te bereiken. En je product/dienst te promoten. Het is per onderneming verschillend in hoeverre je een combinatie van online en offline marketing aanhoudt. In dit artikel vijf tips voor jouw offline marketing strategie.

1. Stimuleer mond-tot-mond reclame

Sinds mensenheugenis is mond-tot-mond-reclame belangrijk. Het geeft je veel vertrouwen als je uit je netwerk hoort dat een bepaald product goed bevalt. Dit heeft veel meer waarde dan een advertentie op Facebook. Dit is belangrijk om je offline marketing strategie succesvol te maken. Je kunt dit doen door je klanten te vragen om hun aankoop bij familie en vrienden aan te prijzen. Geef ze een kortingscode mee voor de volgende aankopen. Deze kan men uitdelen in hun netwerk.

2. Zet drukwerk in

Om mensen thuis te benaderen is drukwerk nog altijd belangrijk. Omdat online adverteren zo makkelijk wordt er vaak gedacht dat drukwerk omslachtig is. Maar bedrijven zoals Drukzo Nederland hebben een goede webshop waar je in een handomdraai drukwerk vormgeeft en bestelt. Vervolgens wordt er snel geleverd dus je kunt morgen al je marketingstrategie veranderen. Flyers, vlaggen, banners, reclameborden, stickers, bedrijfskleding, etc, geven je bedrijf een gezicht. Als je boodschap, of alleen al je logo, overal gezien wordt dan stimuleert dit de mond-tot-mond reclame ook nog eens.

3. Zet een loyaliteitsprogramma op

Een klant eenmalig een product verkopen, vraagt veel klanten. Of een hoge marge op je producten. Althans als je een winstoogmerk hebt. Daarom is een terugkerende klant ontzettend waardevol. Zet een loyaliteitsprogramma op. Klanten die bij je kopen kun je een cadeau bieden die ze incasseren bij een vervolgaankopen. Of een puntensysteem zodat er na een bepaalde omzet een bepaald bedrag vrijkomt. Die vervolgens weer bij jou besteed kan worden.

4. Beloon herhaalaankopen

Zoals gezegd is het goed om herhaalaankopen te belonen. Maar los van een loyaliteitsprogramma kan het ook een beloning zijn door een klant iets te geven. Het mooiste is een klein hebbedingetje waar nog steeds jouw reclame op staat. Denk bijvoorbeeld aan kindercadeautjes of juist praktische zaken als pennen of kladblokjes. Bestaat jouw omzet uit producten/diensten die een grote waarde vertegenwoordigen? Richt je dan meer op je relaties dan op verkoopaantallen.

5. Relatiegeschenken uitdelen

Een goede manier om je relaties te onderhouden is het uitdelen van relatiegeschenken. En wacht dan niet perse tot het einde van het jaar. Dan zijn al je collega’s daar ook mee bezig. Het is beter om na het leveren van een grote order, nog eens langs de klant te gaan. Vraag hem om feedback en biedt hem vervolgens een (uniek en opvallend) relatiegeschenk aan. Dit is persoonlijk en wordt langer herinnerd dan een fles wijn rond de kerstdagen.

 

Naast de bekende kanalen van online marketing, is er nog zoveel meer aan marketing te doen. Vergeet je offline strategie niet en bereik je klanten beter. Zorg voor terugkerende klanten en beloon ze daarvoor.