» » » Vijf tips voor beter drukwerk

Vijf tips voor beter drukwerk

Geplaatst in: promotie & reclame | 0

Hoewel bedrijven steeds vaker digitaal communiceren met hun klanten, blijft ‘ouderwets’ drukwerk nog steeds een belangrijke rol spelen in het contact met de klant. Zo zijn er bepaalde doelgroepen die nog niet veel digitaal werken zoals ouderen, en kan drukwerk huis-aan-huis bezorgd worden zonder dat je emailadressen van mensen nodig hebt.

Om drukwerk niet direct in de prullenbak te laten verdwijnen is het wel zaak hier nauwkeurige aandacht aan te besteden. Daarom hierbij vijf tips van Reclameland om je drukwerk op te laten vallen bij je doelgroep.

Professionele ontwerphulp inroepen

Sommige mensen menen dat ze zelf wel ‘even’ mooi drukwerk kunnen ontwerpen. Hoewel ontwerpen tegenwoordig met grafische programma’s zoals InDesign voor iedereen mogelijk is, heeft een professioneel ontwerper veel meer ervaring en bovendien de benodigde creativiteit. Natuurlijk is het best mogelijk zelf na te denken over een mogelijk ontwerp, maar bij de uiteindelijke realisatie is het zeker aan te raden hier een professional voor in te huren voor opvallend en effectief drukwerk.

Consequent de huisstijl doorvoeren

Zorg dat in al het drukwerk de huisstijl van je bedrijf duidelijk te onderscheiden is, of het nu gaat om visitekaartjes, informatieve brieven, facturen, brochures of folders. Hoe vaker het logo of bepaalde kleuren uit de huisstijl bewust worden waargenomen door klanten, hoe beter de actieve en passieve herinnering.

Een verrassingselement wekt de interesse

Wil je met een brochure of flyer de aandacht trekken van potentiële klanten en zorgen dat een boodschap vaker gelezen wordt? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de interesse van mensen vaak wordt aangewakkerd door een verrassingselement. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door drukwerk met een afwijkende vorm, een opvallende afbeelding of een slogan die mensen aan het denken zet.

Let op de afwerking van drukwerk

Bij drukwerk gaat het zeker niet alleen om het ontwerp, de afwerking van het bedrukte materiaal bepaalt ook hoe opvallend het is en hoe professioneel je als bedrijf overkomt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillende papierdiktes en -soorten, of door een zijde of een gedeelte van een visitekaartje, brief of brochure van een glanzende afwerking te laten voorzien.

De effectiviteit meten van drukwerk

Opvallend en verrassend drukwerk ontwerpen is een ding, maar het is natuurlijk ook fijn om te weten hoe effectief dit nu eigenlijk is. Is het wel opgemerkt door je doelgroep? Offline communicatie heeft het nadeel dat de reactie op de boodschap niet direct te meten is, hiervoor moet je een call-to-action toevoegen zoals een kortingscode of eenvoudige link naar je website.

Deel dit artikel:

Laat een Reactie Achter