Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Vijf manieren om te besparen op je marketing

Vijf manieren om te besparen op je marketing

marketingStartende bedrijven hebben helaas vaak niet het budget tot hun beschikking dat ze zouden willen hebben. Dit geldt ook voor bestaande bedrijven die het moeilijker hebben in zware economische tijden als deze. De kosten moeten omlaag, maar waarop ga je dan bezuinigen? Dit is vaak niet of moeilijk mogelijk voor de activiteiten die direct bijdragen aan het bedrijfsproces van het leveren van producten of diensten. Vervolgens komt marketing vaak al snel in beeld, terwijl marketing juist wel nodig is om klanten te blijven trekken en omzet te blijven genereren. Wel bezuinigen op marketingkosten, maar niet inleveren op kwaliteit? Hier 5 tips!

Bespaartip 1: Herbruikbare materialen

Met een beperkt budget lijkt het soms aantrekkelijker om te kiezen voor een goedkopere variant van een product, terwijl je eigenlijk al weet dat hierbij ‘goedkoop, duurkoop’ geldt. Daarom is het beter en uiteindelijk goedkoper te investeren in goede materialen. Bij voorkeur ook nog eens zaken die je kunt hergebruiken! Wat dacht je van degelijke en representatieve werkkleding, die niet snel kapot gaat en probleemloos vaak gewassen kan worden? Dit is ook gelijk niet alleen geschikt voor het dagelijkse werk, maar kan ook prima tijdens diverse beurzen of andere evenementen. Om de kleding (maar ook andere bedrukte textiel zoals spandoeken of vlaggen) te kunnen hergebruiken dien je wel de opdruk algemeen te houden, en niet te verwijzen naar specifieke evenementen of jaartallen. Iets anders dat goed hergebruikt kan worden: naambadges. Deze zijn gemakkelijk voor iedere medewerker zelf te bedrukken, maar hebben toch een luxe uitstraling. Uiteindelijk nog een tip voor een minder tastbaar materiaal: tekstmateriaal. Om kosten te besparen kun je eenvoudig content uit een nieuwsartikel op de website hergebruiken voor bijvoorbeeld blogs en berichten op social media.

Bespaartip 2: E-mailmarketing

Spammen is natuurlijk not done, maar een mailing kan erg effectief zijn. Het is niet alleen goede en veelgebruikte manier om nieuwe klanten te trekken, maar ook om bestaande te blijven informeren en interesseren. Een mailing moet er qua opmaak uiteraard netjes en interessant uitzien, en er geen sprake zijn van linkjes die niet werken en afbeeldingen die niet (goed) worden weergegeven. Een professioneel uitziende mailing krijg je niet door iets te versturen vanuit Outlook of Gmail. Bij Mailchimp kunnen mensen zich gemakkelijk in- en uitschrijven en heb je mooie templates tot je beschikking. Daarnaast kun je ook nog eens inzien hoe vaak de mail geopend is, hoe vaak de mail gelezen is en waarop geklikt is.

Bespaartip 3: De webshop

Hoe zeer je ook zou denken dat iedereen zijn website en webshop goed op orde heeft nu het online visitekaartje steeds belangrijker is geworden en de online aankopen ieder jaar grote groeicijfers laten zien: er zijn (helaas) nog steeds genoeg rommelige of onoverzichtelijke websites of webshops te vinden. Bezoekersinformatie laat echter al snel zien dat potentiële klanten snel afhaken, zeker als de site ook nog eens niet functioneert zoals zou moeten. Begrijpelijk is ook dat een mooie en goed functionerende webshop zomaar € 10.000,- kan kosten, en dat dit een fors bedrag is om neer te tellen als je een webwinkel wilt beginnen. Heb je al eens gehoord van het alternatief, een webshop ‘huren’? Een bedrijf dat dit mogelijk maakt is bijvoorbeeld bij Seoshop, waar je een vast bedrag per maand betaalt waardoor je geen hoge opstartkosten hebt. Zo kun je eerst eens 1 á 2 jaar lekker omzet draaien, zodat je met de winst een eigen webshop kunt maken in bijvoorbeeld Magento.

Bespaartip 4: Gratis foto’s en afbeeldingen

Bij een website of webshop is het altijd belangrijk goed beeldmateriaal te hebben, het is immers geen geheim dat mensen graag ‘plaatjes kijken’. Al sinds het begin van advertenties in print blijkt dat mooie afbeeldingen een bepaalde sfeer creëren en mensen inspireren. Be je bang dat het veel geld gaat kosten om een dure maar goede fotograaf in te huren of voor veel geld afbeeldingen te moeten kopen? Hier is geen noodzaak voor als je wilt besparen, je kunt namelijk tegenwoordig op websites zoals Pixabay en Freepik gratis foto’s en andere afbeeldingen downloaden van zeer goede kwaliteit en met uiteenlopende onderwerpen.

Bespaartip 5: Gezamenlijke inkoop

Niet zoals dit geldt voor particulieren, kun je als ondernemer al een hoop besparen op de inkoop door prijzen goed te vergelijken en meerdere offertes op te vragen. Een voordeel dat particulieren dan weer vaak niet hebben: op de zakelijke markt krijg je bij veel producten en diensten korting als je meer afneemt. Bundel je krachten daarom met andere ondernemers uit de regio of die in dezelfde branche werkzaam zijn. Zo kun je bijvoorbeeld besparen op drukwerk van brochures, bedrijfskleding en verpakkingsmateriaal, maar ook op verzendkosten, energie, telefonie en kantoorartikelen.