Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Vier aspecten belangrijk voor de groei van je bedrijf

Vier aspecten belangrijk voor de groei van je bedrijf

Geplaatst in: algemeen, startups

Als je bedrijf in het begin nog erg klein is en alleen jij aan het roer staat, is elk beetje groei een enorme vooruitgang. Het is goed om te beseffen dat de groei van een onderneming een wetenschap op zich is. Je wilt van je startup uiteindelijk richting een scale-up, een fase waarin je een enorme groei bewerkstelligt en de juiste mensen aantrekt. Personen die genoeg expertise in huis hebben en zich inzetten voor het doel van je onderneming. Dat de verschillende fases die een groeiende onderneming doormaakt een wetenschap is wordt omschreven door Verne Harnish, een autoriteit op het gebied van scale-ups. Het volprezen boek dat hij geschreven heeft, Scaling up, omschrijft vier punten die cruciaal zijn voor de toekomst van je bedrijf.

Mensen

Zakendoen en ondernemen is en blijft mensenwerk. Het zoeken naar the right man for the job is een uitdaging. Zeker in een markt waar er meer vraag dan aanbod is van goed personeel. Toch is het belangrijk om de sollicitatieprocedure niet te gehaast te laten verlopen. Waarom binnen no time een medewerker aannemen die het niet waar kan maken? Wat uiteindelijk leidt tot frustratie en het niet verlengen van de proefperiode. Zoek langer, maak er verschillende sollicitatierondes van en haal uiteindelijk een toptalent binnen. Als ondernemer ben je geneigd mensen aan te nemen die jouw persoonlijkheid weerspiegelen. Geen punt. Maar zorg ook voor mensen die ogenschijnlijk je tegenbeeld zijn. Het gaat erom of de neuzen dezelfde kant op staan.

Strategie

De scale-up fase komt dichterbij en je neemt je strategie nog eens onder de loep. Wanneer het je lukt om een onderneming te zijn die een maatschappelijk doel dient, heb je al een voorsprong. De gekweekte sympathie brengt je bedrijf extra publiciteit. Je onderneming heeft een ‘ziel’, waar je medewerkers en je klanten graag achter staan. Dien je geen maatschappelijk doel, sla je andere wegen in die bij klanten sympathie wekken. Met een missie die onderscheidend strategisch is motiveer je bovendien je medewerkers enorm.

Uitvoering

De strategie van een bedrijf dwingt je om vanuit een helikopterview naar je bedrijf te kijken. Hieruit leidt je afzonderlijke doelen af en die worden dankzij een strakke organisatie in de gaten gehouden. Maak inzichtelijk hoe je vooruitgang wilt boeken en hoe je dat periodiek gaat meten. Elk kwartaal stellen jij en het managementteam een nieuw doel. Dit kan ook het verder aanscherpen van de strategie inhouden.

Cashfinanciering

Als scale-up wil je cashflowproblemen voorkomen, meestal veroorzaakt door te smalle marges. Een snelle omzetgroei kan hand in hand gaan met hoge kosten, zodat er alsnog geld uit het bedrijf stroomt. Als ondernemer moet je inzicht houden in een transparante(!) boekhouding, ook al heb je dit in de scale-up fase allang uitbesteed aan je boekhouder. Activiteiten die winstgevend zijn ontwikkel je verder, de verliesgevende stoot je af. Op zo’n solide basis kan de onderneming verder groeien en doorstoten van de scale-up fase naar de flow fase, waarin jaaromzetten van vele miljoenen worden gehaald.