Bij marketing lijkt de nadruk steeds meer komen te liggen op online activiteiten. Maar zijn een gelikte website, SEA-campagnes en aanwezigheid op social media voldoende voor nieuwe klanten en meer omzet? Nee, helaas niet. Zeker in bepaalde branches die erg specialistisch zijn, of als er online veel concurrentie is, kan het beter zijn te werken met vertegenwoordigers. Juist in dit digitale tijdperk wordt een directe persoonlijke benadering erg op prijs gesteld. Het vak van vertegenwoordiger is de laatste jaren wel sterk veranderd, bijvoorbeeld door de digitalisering. Hoe kun je onder andere dit inzetten om vertegenwoordigers efficiënter te laten werken? Hieronder lees je drie tips.
Laat vertegenwoordigers zoveel mogelijk in de cloud werken
Voor vertegenwoordigers is het belangrijk dat ze altijd en overal online kunnen zijn. Voorzie ze dus van de benodigde hard- en software om dit te realiseren. Zo kan een vertegenwoordiger bij potentiële klanten bijvoorbeeld op een laptop of tablet direct productinformatie en up-to-date prijzen laten zien. Bij bestaande klanten moeten ze direct orders in kunnen voeren, of facturen in kunnen zien wanneer de klant hier nog een vraag over had. Daarnaast kunnen ze de tijd die ze niet bij klanten doorbrengen veel efficiënter gebruiken. Duimendraaiend moeten wachten op een volgende afspraak is verleden tijd. Het is veel efficiënter als ze in de tussentijd al bijvoorbeeld een conceptofferte uitwerken naar aanleiding van hun vorige gesprek.
Beperk de administratie zoveel mogelijk
Omdat een vertegenwoordiger zich weinig op kantoor bevindt, zal hij allerlei zaken omtrent zijn activiteiten moeten registreren om hier anderen inzage in te geven. Hierbij kun je niet alleen denken een taakinhoudelijke zaken zoals agendabeheer, maar ook aan een urenregistratie en rittenregistratie. Voorkom dat vertegenwoordigers randzaken dubbel moeten invoeren, of dat dit erg tijdintensief is. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse softwarepakketten voor dit soort administraties. Het is helemaal handig als deze ook nog eens te koppelen zijn met de software die bijvoorbeeld bij HR gebruikt worden.
Regel externe opslagruimte voor verkoopmateriaal en dossiers
Voortbordurend op het eerste punt, is het ook efficiënt om in de regio waar de vertegenwoordiger werkzaam is opslag te huren. Hoe gemakkelijk het ook zou zijn, het is voorlopig nog niet zo dat alles digitaal verloopt. Vertegenwoordigers hebben bijvoorbeeld nog steeds brochures en ander verkoopmateriaal, en papieren dossiers. Deze liggen niet altijd en overal veilig in de auto, en constant heen en weer rijden hiervoor naar de onderneming kost veel reistijd en -kosten. Handig: Bij 1box Venlo bijvoorbeeld kun je al opslag huren vanaf 1 kubieke meter.
Veel ondernemers vinden het moeilijk zaken uit handen te geven. Onthoud echter dat goede vertegenwoordigers je onderneming verder kunnen laten groeien. Zeker als ze ook nog eens zo efficiënt mogelijk werken!