Je wilt als ondernemer natuurlijk opgemerkt worden door (potentiële) klanten. De regel is dat hoe vaker mensen iets zien, hoe beter en sneller ze het zich kunnen herinneren. Herkenning is dus een belangrijk speerpunt als het gaat om de zichtbaarheid van een onderneming. En hoe zorg je voor herkenning? Door een uniforme uitstraling!
Huisstijl: logo, briefpapier, website en visitekaartjes
Zorg voor een professioneel ontwerp van de huisstijl, die terugkomt in de bedrijfsnaam en het logo. Door deze huisstijl te verwerken in briefpapier, op de website en op visitekaartjes laat je een betrouwbare en verzorgde indruk achter en zorg je voor steeds gemakkelijkere herkenbaarheid bij (potentiële) klanten.
Ondertekening e-mail
Hoewel veel bedrijven en organisaties tegenwoordig een duidelijk herkenbare huisstijl hebben die in veel on- en offline communicatie wordt doorgevoerd, wordt de ondertekening van de e-mail nog wel eens vergeten. Individuele e-mails kunnen daardoor nog wel eens verschillen als het gaat om de weergave van functieomschrijvingen, de plaatsing van het logo en het gebruik van een disclaimer. Het beheer van e-mailhandtekeningen is centraal te regelen en zelfs te automatiseren. Zo sluit deze ook naadloos aan bij de zorgvuldig opgesteld huisstijl.
Bedrijfskleding van medewerkers
Wil je een verzorgde en nette uitstraling van je medewerkers, laat voor hen dan T-shirts & polo’s bedrukken die ook weer passen binnen de huisstijl. Medewerkers in bijvoorbeeld een winkel of hotel zijn gemakkelijk herkenbaar als klanten iets willen vragen of weten.
Zakelijke telefoonnummers
Bij grotere ondernemingen geven medewerkers of afdelingen vaak direct telefoonnummers. Verschillende nummers geven echter een rommelige en onprofessionele indruk. Met een 088-reeks beschik je over 100 opeenvolgende telefoonnummers, waarbij alleen de laatste twee cijfers van alle nummers binnen het bedrijf verschillen. Een 088-nummer schakelt een beller door naar een bestaande lijn, waarbij het zowel om een mobiel of vaste lijn kan gaan.
Uniforme profielfoto’s
Veel bedrijven steken tegenwoordig veel energie in de online zichtbaarheid door middel van een website en het gebruik van social media. Hoe betrouwbaar je overkomt op nieuwe medewerkers, leveranciers en klanten kun je vergroten door te laten zien wie er achter het bedrijf zit en wie de medewerkers zijn. Laat daarom duidelijke, heldere, professionele portretfoto’s voor op bedrijfswebsite, intranet en social media maken, en stel deze ook beschikbaar voor privéprofielen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter, waar jij als werkgever vermeld staat.