» » Twitter gebruiken voor je bedrijf

Twitter gebruiken voor je bedrijf

Geplaatst in: Tips voor ondernemers | 0

Als je net een eigen bedrijf bent gestart, alleen of met anderen, is het zakelijk inzetten van social media handig voor het vergroten van je naamsbekendheid en het opbouwen van een goede online reputatie. Niet onbelangrijk: het is gratis. En dat is natuurlijk een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven met een beperkt budget zo graag van social media gebruikmaken… Als die platforms hebben zo hun eigen doel, doelgroep en (on-)mogelijkheden. Dit artikel gaat over het gebruik van Twitter. Met bijna 3 miljoen gebruikers in ons land een belangrijk sociaal medium, maar het aantal (actieve) gebruikers loopt wat terug. Misschien dat de beperkte mogelijkheden van Twitter daaraan debet zijn. Hier een aantal tips om zo goed mogelijk gebruik te maken van Twitter.

1. Maak een plan

De vraag is natuurlijk wat je wilt bereiken met je aanwezigheid op Twitter. Als je dit artikel verder leest, zul je zien dat je niet zomaar van alles en nog wat kwijt kunt. Vraagje dus af wat jouw doel is. En vraag je vervolgens af of dat wel past binnen een kanaal als Twitter. Het kan best zijn dat Pinterest of Facebook meer bij jouw doel past. Maak dan een keuze, want één ding is zeker: je aanmelden bij social media is zo gepiept, maar een constante berichtenstroom op gang houden is lastig en kost je veel tijd! En heb je een communicatieplan, dan is het vanzelfsprekend dat je social media daarin een plaats geeft.

2. Maak een schema

Hierboven zeiden we het al: je aanwezigheid op Twitter kost veel tijd. Je moet nadenken over wat je post en hoe je dat binnen die 140 tekens kunt doen. Veel mensen werken dat dat de eerste twee, drie weken prima gaat, maar daarna droogt de inspiratie al snel op. Dat betekent dat je ook veel moet lezen om weer nieuwe ideeën te krijgen voor je eigen tweets. Laat het niet aankomen op toevallige tijd die je ‘over’ hebt (want die heb je soms niet) maar maak er een goede gewoonte van om een stukje van je dag hiervoor te reserveren.

3. Twitter is snel. Hoe snel ben jij?

Nog te vaak lezen we op Twitter berichtjes die we daarvoor al tien of honderd keer hebben gezien. Als je zelf Twitter niet op de voet volgt en ook geen tijd hebt om constant nieuwssites af te speuren, kom dan niet aan met reacties op de ‘actualiteit’. Tegen de tijd dat je dat doet, is het nieuws namelijk al achterhaald en is iedereen doodziek van al die herhalingen. Zo zijn er nog steeds mensen die berichten van vermiste mensen retweeten (heel sympathiek) die bij nadere beschouwing allang weer terecht zijn (en dat staat dan weer heel dommig). Twitter is razendsnel. Heb je geen tijd om dat allemaal bij te benen, onthoud je dan van die zogenaamde actuele mededelingen.

4. Gebruik de 140 tekens

Mensen klagen wel eens over de beperkte ruimte op Twitter, maar toch zijn er mensen die menen het allemaal nog korter te moeten doen. Met als gevolg dat ze nul komma nul zeggen. Ze plaatsen bijvoorbeeld een link naar Facebook, zonder begeleidende tekst. Of ze schrijven “Lezen!” met daarachter een verkorte link waardoor je niet kunt zien wat je moet lezen, en waarom. Doe het niet. Het is altijd fijn als mensen je kunnen begrijpen zonder dat ze in je hoofd kunnen kijken.

5. Twitter is geen marktplaats

Er is echt niemand die via jouw tweets voortdurend doorgestuurd wil worden naar je aanbieding voor waspoeder. Hou daarmee op! Twitter is geen medium om je advertenties op te plaatsen. Gebruik je eigen interesse en je liefde voor het vak om anderen op bijzondere zaken te wijzen: een nieuwtje, een tentoonstelling, een innovatie… allemaal prima. Of geef je mening over iets uit je vakgebied, Twitter lijkt daarvoor uitgevonden. Maar houd je verre van verkooppraatjes, het gaat namelijk om punt 6.

6. Bouw een netwerk op

Twitter is dus absoluut geen platform voor hard selling, maar een plek waar je je reputatie kunt opbouwen. Heel langzaam, maar wel gestaag. Dat doe je in den beginne door mensen te volgen die je zelf interessant vindt en door (af en toe!) te reageren op hun tweets of door hun berichten te retweeten. Kijk ook eens wie zij volgen en door wie zij worden gevolgd. Zo bouw je langzaamaan een kring op van mensen die op hetzelfde interesseterrein actief zijn als jij. Wat ook kan helpen is het volgen van hashtags (die #vooreenwoord), want gelijke hashtags betekent doorgaans een gelijke interesse.

7. Bewaak je reputatie

Belangrijk is dat je zelf goed nadenkt over wat je wel en niet op Twitter gooit. Het wordt -net als Facebook- ook wel eens een open riool genoemd en dat is niet geheel ten onrechte. Hou je dus bij voorkeur verre van opmerkingen over zaken die ineens in de actualiteit staan, tenzij je heel goed hebt gedacht over de mogelijke reacties. Maar bij voorkeur gebruik je vooral enthousiasme en humor, geen zure reacties, geen controversiële meningen over maatschappelijke zaken (tenzij dat nu net je vak is natuurlijk).

Deel dit artikel: