Home » Tips voor ondernemers » Twaalf tips voor het schrijven van een persbericht

Twaalf tips voor het schrijven van een persbericht

Je persbericht heeft veel meer kans in de media als het goed is geschreven. Schrijfervaring helpt, maar is niet noodzakelijk. Laat wel altijd je bericht lezen door iemand die niets met het onderwerp te maken heeft en niet benauwd is om kritiek te leveren.

Ga je ook met beeld in de weer, maak dan niet zelf de foto als je daar niet geoefend in bent. Vraag een prof om dat klusje voor je te doen. Bedenk dat gratis publiciteit niet bestaat, dat geldt ook voor redactionele aandacht.

Met deze 12 spelregels voor het schrijven van een persbericht verhoog je in ieder geval je kansen op media-aandacht.

  1. Zorg dat je persbericht nieuws bevat. Klinkt logisch, maar de dagelijkse ervaring leert anders. Heb je niks te vertellen, stuur dan niks, je irriteert er alleen maar redacties mee die de volgende keer je bericht ongelezen in de prullenbak gooien.
  2. Zet je nieuws bovenaan. Vergeet de inleidende woorden. Begin je bericht zakelijk door antwoord te geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
  3. Werk het nieuws in de volgende alinea’s uit. Vaak is over het waarom en het hoe van je bericht wel wat meer te vertellen. Behandel één onderwerp per alinea.
  4. Houd het kort. Het is een misverstand dat een persbericht een A4-tje of langer moet zijn. Vertel wat je moet vertellen en laat het daarbij. Korte berichten zijn voor journalisten veel sneller en makkelijker te verwerken.
  5. Een persbericht is geen reclame. Vermijd dus ronkende taal over je eigen bedrijf en gebruik geen superlatieven. Laat het nieuws zelf zijn werk doen. Vertaal nooit domweg berichten van je Amerikaanse moederbedrijf, die bevatten steevast zoveel nonsens dat een Nederlandse redacteur er hoofdpijn van krijgt.
  6. Sluit af met ‘meer informatie’. Zorg er altijd voor dat een journalist contact kan opnemen voor meer informatie, een interview of bijvoorbeeld foto’s. Tip: zet je bericht met foto’s (hoge resolutie) op je eigen website zodat een journalist of redacteur ze kan downloaden.
  7. Gebruik goede foto’s. Als je een foto aanbiedt, hou er dan rekening mee dat voor drukwerk een goede kwaliteit noodzakelijk is. Ga bij drukwerk uit van 300 dpi, voor internet volstaat 72 dpi. Plak een foto nooit in de tekst!
  8. Maak je persbericht sober op. Gebruik geen exotische lettertypes of kleuren, gebruik geen tabellen en plak geen plaatjes in je bericht. Neem een saaie maar duidelijke letter als de Arial en houd een regelafstand van anderhalf aan.
  9. Tekst als bijlage? Hoewel iedere redactie Word-documenten kan openen is de beste manier om een bericht aan te bieden nog steeds niet of nauwelijks opgemaakte tekst die u in je e-mail plakt. Vanuit een sobere tekst-editor, niet vanuit Word. Toch een bijlage? Kies dan voor het eenvoudige .rtf (rich text format). Zelf ontvingen we wel persberichten als pdf… Bizar, want daar kun je niks mee. Nou ja, weggooien, dat gaat prima. Je stuurt je persbericht niet naar de knutselafdeling, maar naar mensen die (net als jij) graag efficiënt de kost willen verdienen.
  10. Exclusieve plaatsing. Soms is het beter om je bericht op één weblog te hebben dan in drie kranten. Neem dan contact op met de blogger en overleg over de mogelijkheden. Bedenk wel dat je als je op de een of andere manier exclusiviteit belooft, je dat ook waarmaakt. Zorg je toch stiekem voor plaatsing elders, dan is je fijne contact definitief verleden tijd.
  11. Adresseer goed. Stuur je bericht niet naar iedereen die je op het web kon vinden, maar selecteer je media (en als het kan de redacteuren). Beter vijf relevante adressen dan de wrevel opwekken bij honderd geadresseerden. O ja, gebruik de bcc-functie in je e-mail. De ontvangers hoeven niet te zien wie er allemaal op je perslijst staan en hetzelfde gaan publiceren als zij.
  12. Zeur niet! Een persbericht verstuur jij en de redactie beslist of iets in zijn geheel of gedeeltelijk wordt geplaatst. Nabellen of e-mailen met de vraag of je bericht wel is ontvangen maakt je bij journalisten niet populair. Natuurlijk is je bericht aangekomen, wat dacht je zelf? Wordt er niks geplaatst? Dan was je nieuws niet interessant genoeg. Volgende keer beter je best doen.

 

  1. […] ook: 12 tips voor het schrijven van een succesvol persbericht 7 tips om de juiste domeinnaam te […]