Home » Tips voor ondernemers » Twaalf tips voor een goede product-markt-combinatie

Twaalf tips voor een goede product-markt-combinatie

Geplaatst in: Tips voor ondernemers

De product-marktcombinatie is de belangrijkste strategische keuze die een (startende) ondernemer maakt. De geschikte product-marktcombinatie beantwoordt de meest fundamentele vraag die elk bedrijf zich stelt. Op basis van je product, je doelgroepen en je marktgegevens bepaal je namelijk hoe je de markt gaat veroveren.

De product-markt-combinatie (PMC) is een belangrijk onderdeel van ons ondernemingsplan in tien stappen. Hieronder twaalf tips voor de uitwerking van je product-markt-combinaties:

  1. De keuze van de juiste product-marktcombinatie(s) is essentieel. Begin daarom met het benoemen van de meest voor de hand liggende product-markt-combinaties. Dat geeft je een goede basis en inzicht in de markt en de potentie voor je bedrijf.
  2. De wijze van verkoop en inzicht in de behoeften van de consument zijn bij elke product-markt-combinatie anders.
  3. Deel de markt daarom in in verschillende segmenten. En benader deze segmenten vanuit verschillende invalshoeken.
  4. Natuurlijk kun je daarna meer gecompliceerde product-markt-combinaties formuleren. Ons advies: wacht daarmee tot de meest voor de hand liggende PMC’s uitgeput raken. Of je moet honderd procent zeker weten c.q. overtuigd zijn dat deze gecompliceerdere PMC’s meer rendement opleveren c.q. de groei van je bedrijf ten goede komen.
  5. Alle andere keuzes – welke prijsstelling je hanteert, waar en hoe je je bedrijf vestigt, hoe je de distributie ter hand neemt, outsourcen van diensten en hoe je acquisitie en promotie eruit gaat zien – hangen af van die ene fundamentele keuze van je product-markt-combinatie(s).
  6. Bouw je product-markt-combinatie(s) stap voor stap op.
  7. Nieuwe PMC’s’s kunnen (nieuwe) investeringen noodzakelijk maken. Wegen kosten en baten tegen elkaar op?
  8. Toets de product-markt-combinaties regelmatig aan de omzet, de richting die je met je bedrijf op wilt gaan, je ambities, de groeistrategie en aan veranderingen in de markt.
  9. Ook een nichemarkt kan omzet genereren. De kunst is een dergelijke markt te ontdekken en als eerste met de juiste product-markt-combinatie te komen.
  10. Maak ook een product-markt-analyse van de concurrentie. Hanteer daarbij dezelfde aanpak als voor je eigen bedrijf.
  11. Het is belangrijk om zoveel mogelijk marktgegevens boven water te krijgen. En bij te houden. Zo kun je je ondernemingsplan altijd van actuele marktgegevens voorzien. We hebben dertien belangrijke bronnen voor marktgegevens voor je geselecteerd.
  12. Kijk met je eigen ervaringen en inzichten in de markt en je Fingerspitzengefühl naar de gemaakte product-markt-combinaties. Ben je tevreden? Zijn de PMC’s compleet? Laat je plannen door een buitenstaander lezen!