Dat E-commerce in een stroomversnelling zit, is duidelijk, we hebben het allemaal te danken aan corona. Het hele verhaal heeft natuurlijk een bitter kantje want veel zaken hebben door de crisis hun fysieke deuren moeten sluiten. Maar waar één deur sluit, opent er een andere, toch? Met die mindset liggen er ook in een crisis weer kansen. Welke trends zijn er in het vooruitzicht in het e-commercelandschap? Je ontdekt het in deze blog!
Data
Meer online activiteiten en verkopen, wil zeggen meer data en meer mogelijkheid tot tracking. Die data is interessant omdat je eruit kan leren en je daardoor je business ook echt constructief kan laten groeien. Data kan je verkrijgen op allerlei manieren. Van websitebezoeker-gegevens uit Google Analytics tot betaalinformatie vanuit je payment service provider Nederland. Uit de combinatie van deze data en meer, kun je via zogenaamde cross gedragsdata heel wat interessante inzichten verkrijgen.
Dynamische pricing
Veel concurrentie zorgt tegenwoordig voor dynamic pricing. Dynamic pricing gaat uit van de vraag en aanbod van een product of dienst. Op drukke momenten, wanneer er veel vraag is naar een product worden de prijzen verhoogd. Op rustige momenten zakt de prijs juist weer. En of dat er online genoeg concurrentie is. Je concurreert in tegenstelling tot een fysieke kledingwinkel in het dorp, niet enkel met de kledingwinkel in het volgende dropje of wat straten verder. De concurrentie online is onnoemelijk groot. Dat klinkt wat overweldigend, maar het is natuurlijk wel de realiteit. Whatever you do, don’t panic, want langs de andere kant gaat er uiteraard ook een wereld aan potentiële nieuwe klanten open.
Nieuwe betaalmogelijkheden
Dat je in België voor je webshop toch op z’n minst moet Bancontact aanvragen, dat is al lang geen geheim meer. Maar ook nieuwe betaalmogelijkheden dienen zich aan. Betalen achteraf bijvoorbeeld is populairder dan ooit, of wat dacht je van abonnementsvormen? Naast de bekende manieren van betalen, denk aan iDEAL, PayPal en Apple Pay, komen er steeds nieuwe opties bij en ook betalen met cryptomunten of digital wallets komt steeds meer voor. Aan jou om in te schatten of jouw doelgroep meteen op die trein zal springen of je de kat nog wat uit de boom kan kijken.
Omnichannel aankopen
Online bestellen, fysiek afhalen en betalen in de winkel met Bancontact, met cash of via overschrijving achteraf. Het kan tegenwoordig allemaal. We noemen dit omnichannel aankopen. Of de klant nu online of offline aankoopt, het verandert niets aan de prijs de info en de beleving. Zo zorg je voor een consistent verhaal en weet de klant altijd waarop hij kan rekenen, niet onbelangrijk in een snel evoluerende markt. Verschillen de factoren prijs, beleving en info wel per kanaal? In dat geval spreken we van multichannel aankopen.