Is het jouw droom om als zzp’er aan de slag te gaan? Zorg er dan voor dat je goed uit de startblokken komt. Een goed begin is immers het halve werk. Om je een duwtje in de goede richting te geven vind je in dit artikel handige tips voor zzp’ers. Met onze tips kun jij bouwen aan de gedroomde start van je eigen bedrijf.
De 30 seconden-regel
Zorg ervoor dat je in 30 seconden aan anderen kunt uitleggen wát je doet en waar jouw kwaliteiten liggen. Lukt dit niet? Ga dan opnieuw aan de slag met je pitch. Het is belangrijk om bij het opzetten van dit verkooppraatje volledig open-minded te zijn. Op deze manier zet jij de beste pitch in elkaar. Vooral in de zakelijke sector is een pitch van 30 seconden van onschatbare waarde. Met een goed praatje kun je op netwerkborrels potentiële klanten overtuigen van jouw kwaliteiten.
Scoor met LinkedIn
Je eerste opdrachten zijn het allerbelangrijkst. Wanneer het vinden van deze opdrachten stroef verloopt is het verstandig om gebruik te maken van LinkedIn. Zorg ervoor dat jouw LinkedIn-profiel goed en volledig is opgebouwd. Veel nieuwe zzp’ers hebben in het verleden ervaring opgedaan met ‘werken voor een baas’. Laat dit gerust zien. Vraag voormalige werkgevers je kwaliteiten te onderschrijven, zodat nieuwe klanten een beter inzicht krijgen in jouw kwaliteiten. Wanneer je al wel een aantal tevreden opdrachtgevers hebt, kun je hen ook vragen of ze een review willen achterlaten.
Bepaal je uurtarief
Een marktconform uurtarief is van groot belang. We zien te vaak dat zzp’ers een te laag uurtarief hanteren, waarmee de markt kapot wordt gemaakt. Dit leidt op den duur tot financiële problemen, waardoor je uiteindelijk alsnog je tarief moet verhogen, wat veelal ontevreden reacties van opdrachtgevers tot gevolg heeft. Ruwweg zien we in de praktijk dat zzp’ers drie strategieën hanteren bij het bepalen van het uurtarief.
- Onder de prijs van concurrenten zitten en daardoor te weinig verdienen. De ervaring leert echter dat opdrachtgevers vaak huiverig zijn voor hele lage prijzen, omdat dit wellicht een voorbode is van mindere kwaliteit. Lage prijzen staan niet altijd garant voor meer opdrachten.
- Lage prijzen voor bekenden om zo werkervaring op te doen. In de beginfase kan deze strategie goed werken. Zorg er wel voor dat je na enige tijd je tarieven aanpast aan de markt, om zo voldoende geld binnen te krijgen.
- Vraag een marktconform tarief. Overtuig je opdrachtgevers door het leveren van goed werk en vraag ze om reclame voor je te maken, door het achterlaten van een review.
Verzekeringen
Een punt van aandacht voor zzp’ers is het afsluiten van zakelijke verzekeringen. Zo is in het pensioenakkoord besloten dat het in de toekomst verplicht wordt om een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers af te sluiten. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat je tijdens jouw werkzaamheden schade toebrengt aan de opdrachtgever. Dit kan zowel fysieke- als financiële schade zijn. In het geval van fysieke schade behoedt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering je voor veel extra kosten. Als je schade toebrengt aan bijvoorbeeld een woonhuis waar je een dakkapel plaatst dan heb je aan de reguliere AVB niet voldoende. Daarvoor is een zogenaamde constructie all risks verzekering nodig (CAR). Een verkeerd advies kan tot financiële schade voor de opdrachtgever leiden zonder dat er iets beschadigd is of iemand letsel heeft opgelopen. Daarvoor is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Maar de belangrijkste tip is toch wel om je bedrijf dichtbij jezelf en je eigen interesses te houden. Op deze manier haal je meer plezier uit je werkzaamheden en blijft je motivatie het grootst!