Home » Ondernemersnieuws » promotie & reclame » Tips voor de promotie van je eigen bedrijf

Tips voor de promotie van je eigen bedrijf

Geplaatst in: promotie & reclame

Wil je ook net een eigen bedrijf gaan starten dan zijn er veel zaken waar je aan moet denken. De aanvraag van een BTW nummer, de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een bedrijfsnaam bedenken en logo ontwerpen, het regelen van eventuele bedrijfsruimte, het schrijven van een ondernemingsplan en het regelen van startkapitaal (misschien wel via crowdfunding?). Zoveel dat je haast vergeet waar het ook alweer om draait: de toekomstige potentiële klanten. En die mensen moet je natuurlijk zo snel mogelijk kennis laten met maken met het bedrijf en zien te interesseren in de producten of diensten. Wil je weten hoe? Hier enkele tips van Uniq Print Naambadges.

Essentiële benodigdheden voor een professionele uitstraling
Onmisbaar is uiteraard een visitekaartje met daarop alle contactgegevens. Zo kunnen de mensen die je hebt ontmoet (tijdens bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst) je onthouden en later informatie over jou of je bedrijf kunnen opzoeken. Sta je op grote evenementen of beurzen dan dien je ook naambadges (bijvoorbeeld bij www.uniqprint.nl) voor jezelf en medewerkers te laten maken met daarop je (bedrijfs)naam en het logo. Mensen onthouden deze informatie veel beter als ze het niet alleen gesproken horen maar ook geschreven zien staan, en uit onderzoek is gebleken dat ze hier ook nog eens sneller zaken met doen. Als jij, medewerkers of ingehuurde promokrachten veel contact hebben met klanten is uiteindelijk ook het laten bedrukken van verzorgde en professioneel ogende bedrijfskleding noodzakelijk.

Breng het bedrijf onder de aandacht van klanten
Ligt bij jouw bedrijf de nadruk meer op de bedrijfsactiviteiten dan op je eigen persoon (zoals bij een kapper of café), dan kun je in plaats van visitekaartjes ook kiezen voor het bedrukken van flyers met daarop aanvullende informatie en een introductieactie bijvoorbeeld. Laat daarnaast promotieartikelen maken met daarop naam en logo die passen bij de doelgroep. Wat dacht je bijvoorbeeld van een canvastas voor hippe, trendy mensen of een strandbal voor ouders met kinderen? Ook kan het sponsoren van een lokaal evenement waar veel leden van je doelgroep heen gaan erg effectief zijn. Zorg er wel voor dat er ook een trigger zoals een prijsvraag of vervolgactie is waardoor mensen jou of je bedrijf onthouden.

Online promotie steeds belangrijker
Een bedrijf zonder professionele website wordt toch als minder vakkundig en betrouwbaar gezien. Een website met daarop informatie over het bedrijf zoals bezoekinformatie, prijzen en unique selling points kun je met enige kennis zelf maken of voor niet al teveel geld laten maken tegenwoordig. Daarnaast hechten mensen steeds meer waarde aan de mening van hun sociale groep, en zijn ze geïnteresseerd in dezelfde producten of diensten. Maak daarom gebruik van de mogelijkheden van Social Media door een pagina op bijvoorbeeld Facebook aan te maken en hierop kortingsacties aan te kondigen en mensen ervaringen te laten delen.