Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Tips om je eigen foodtruck te starten

Tips om je eigen foodtruck te starten

Geplaatst in: algemeen

FoodtruckHet starten van je eigen foodtruck is voor velen een droom die werkelijkheid wordt. Gaan en staan waar je maar wilt, en geld verdienen met iets wat jou blij maakt. Klaar met de 9 tot 5 baan, gedaan met het werken voor de baas: jouw leven helemaal in eigen handen. Maar hoe pak je het starten van zo’n foodtruck nu eigenlijk aan? Welke basisstappen moet je maken en waar moet je allemaal rekening mee houden? Je leest het hier.

 

  1. Winkel online
    Bespaar jezelf wat tijd en geld en doe je aankopen online. Je kan zowel je materialen, als je interieur en witgoed zoals je koeltoonbank online bestellen. Niet alleen bespaart dit je tijd die je vervolgens kunt investeren in je businessplan, het bespaart je ook flink in de kosten. In tegenstelling tot de fysieke winkel, maakt de online winkel minder kosten en kunnen ze dus actiever met hun prijzen stunten. Waar je in de fysieke winkel vaak seizoenskortingen kunt krijgen, kun je in de online winkel iedere week of maand wel een andere korting vinden.
  2. Werk een gedegen businessplan uit
    Nu kun je direct een foodtruck aanschaffen, een menukaart maken en aan het werk gaan, maar dit kan je in de toekomst wat in de problemen brengen. Een business beginnen zonder gedegen businessplan brengt namelijk veel risico met zich mee. In je businessplan kijk je namelijk niet alleen naar de onderneming, maar ook naar externe factoren zoals de markt, de concurrentie en de doelgroep: en dat is erg belangrijk om te slagen!
  3. Bepaal een marketingstrategie
    Hoe ga jij die onderzochte concurrentie aan? Wat maakt jouw foodtruck nu net wat anders dan de rest, en wat zorgt ervoor dat de klanten naar jouw truck komen, en niet die van de buurman? In je marketingstrategie bepaal jij hoe je jezelf in de markt zet, en welke technieken je hiervoor gaat gebruiken. Zo is geurmarketing bijvoorbeeld ontzettend belangrijk voor jouw foodtruck, maar spelen ook zaken als huisstijl, herkenbaarheid en traditionele marketing een grote rol.
  4. Werk actief aan promotie
    Begin je truck al te promoten voordat je überhaupt op een evenement staat. Naast een goede kwaliteit van product is namelijk ook de promotie ontzettend belangrijk. Laat je doelgroep weten wie je bent, wat je doet, waarom je bestaat en waar je binnenkort te vinden bent. Een goede promotie vertaalt zich uiteindelijk door in de omzet.
  5. Stel een huisstijl vast
    Herkenbaarheid is erg belangrijk. Laat dus op tijd een huisstijl vaststellen zodat bezoekers jouw foodtruck direct herkennen.