Met het eind van het jaar in zicht, sluiten ondernemers hun boeken. Hoe is er dit jaar gepresteerd? Wat zijn de risico’s en kansen voor het nieuwe jaar? Vragen die beantwoord moeten worden na het opstellen van de jaarrekening. De jaarrekening opstellen kun je als ondernemer zelf doen. Veel organisaties kiezen echter voor het uitbesteden hiervan aan een externe boekhouder. Dit bespaart veel tijd en verkleint het risico op fouten; een boekhouder heeft immers tientallen, zo niet honderden jaarrekeningen opgesteld in diens carrière. Een jaarrekening is een handig middel om de prestaties van het bedrijf door de jaren heen te vergelijken. Tevens dient het als financiële verantwoording aan externe financiers en aan de fiscus. In dit artikel lees je meer over het uitbesteden van financiële processen binnen je organisatie en het nut daarvan.
Opstellen van een jaarrekening niet altijd verplicht
Hoewel het opstellen van een jaarrekening niet altijd verplicht is, doe je er ook als bijvoorbeeld zelfstandig ondernemer (zzp’er) verstandig aan om voor het opstellen ervan te kiezen. Mogelijk kun je sommige onderdelen uit de jaarrekening weglaten, als blijkt dat dit voor jou niet relevant of niet op jouw organisatie van toepassing is. Voornaamste voordeel van een jaarrekening voor zzp’ers is de mogelijkheid om de prestaties van de organisatie over een langere periode (meerdere jaren) te vergelijken. Daarbij heb je de jaarrekening in sommige gevallen nodig, wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek aanvraagt als ondernemer. Voor een BV, NV, VOF, coöperatie, verenigingen en stichtingen en onderlinge waarborgmaatschappijen kan een jaarrekening verplicht zijn. Let op, dat geldt niet per definitie voor ieder van deze rechtsvormen.
Andere financiële onderdelen uitbesteden
Niet alleen het uitbesteden van het opstellen van de jaarrekening voor de organisatie kan interessant zijn. Er zijn meer financiële processen waarvoor dit geldt. Denk bijvoorbeeld ook eens na over de salarisadministratie uitbesteden. Zeker voor een kleinere organisatie kan het prettig zijn hier zelf geen omkijken naar te hebben. Er komt veel kijken bij het organiseren van de salarisadministratie. Denk aan het correct verwerken van de loonkosten, het verwerken van vakantiedagen en pensioenpremies, enzovoorts. Je zal hier de juiste expertise voor in huis moeten halen, om de salarisadministratie correct bij te houden. Fouten in de salarisadministratie kunnen grote gevolgen hebben. Niet alleen voor jou als werkgever, maar zeker ook voor de werknemer. Het herstel ervan vergt veel tijd en moeite, daarbij schaden fouten het vertrouwen van de werknemer in diens werkgever.