De boekhouding kan ontzettend veel tijd in beslag nemen. Waar jij je liever bezig houdt met het runnen van je onderneming, zijn zaken als de administratie en boekhouding vaak vervelend, en kosten ze te veel (belangrijke) tijd. Er worden dan ook steeds meer oplossingen gezocht om de boekhouding makkelijker te maken, en vlotter te laten verlopen. Hoe minder tijd je er nu eenmaal aan kwijt bent, hoe meer tijd je overhoudt voor andere belangrijke zaken. Met deze handige tips kun ook jij tijd besparen op je boekhouding.
- Zet een overzichtelijke administratie op
Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en begin met het opzetten van een overzichtelijke administratie. Wanneer je alles in een overzichtelijk systeem verwerkt en de administratie altijd tijdig bijhoudt, bespaar je jezelf veel moeite en gedoe. Je kunt ook zelf online boekhouden. Er zijn verschillende programma’s, apps en andere handigheden beschikbaar waarmee je de boekhouding zelf onder handen kunt nemen. - Zet het op de planning
Kies een specifiek dagdeel waarop je de administratie even bijwerkt. Op dat moment laat je alle werkzaamheden even liggen, blijven mailtjes onbeantwoord, en focus je jezelf enkel en alleen op de boekhouding en administratie. Door dit ritueel iedere week op dezelfde dag te herhalen wordt het een stuk makkelijker om het overzicht te bewaren. - Schakel hulp in
Het inschakelen van een boekhouder levert veel tijdsbesparing op. Er zijn boekhouders waarbij je bijvoorbeeld elke maand bij terecht kunt met bonnetjes en dergelijke, die zij vervolgens direct in je administratie verwerken. Nog makkelijker is het om een boekhoudhouder te kiezen die ook digitaal werkt zodat je al je facturen eenvoudig kunt doorsturen en alles direct in je administratie wordt verwerkt.Let wel: het inschakelen van een boekhouder betekent niet dat je zelf niets hoeft te doen. Facturen en andere administratieve aangelegenheden blijven over het algemeen eigen verantwoording. - Doe het meteen
Het kan makkelijk zijn om administratieve en boekhoudkundige zaken maar zo lang mogelijk vooruit te blijven schuiven. Natuurlijk lekker op het moment zelf, maar tegen de tijd dat je dan eindelijk aan die administratie begint ligt er een enorme bult werk voor je klaar: en dat kost je veel tijd. Het werkt vaak sneller om kleine administratieve bezigheden gewoon direct even op te pakken. Ben je er direct vanaf, en zit ook je hoofd wat minder vol! - Schakel over naar digitaal
Papierwerk vraagt om extra moeite. Probeer zoveel mogelijk zaken dus digitaal te houden. Facturen kunnen digitaal verwerkt worden en ook bonnetjes in de winkels kunnen tegenwoordig gewoon via de mail verzonden worden. Met een Scan & Herken boekhoudapp kun je bovendien papieren facturen en bonnen direct via je smartphonecamera in je administratie verwerken én betalen. Zo wordt alles direct in een boekhoudprogramma verwerkt en is de kans op fouten minimaal.