Home » Ondernemersnieuws » personeelszaken » Tekort aan mensen vraagt om goede personeelsplanning

Tekort aan mensen vraagt om goede personeelsplanning

Geplaatst in: personeelszaken

Het einde van de coronacrisis is in zicht, maar een volgende crisis is alweer ontstaan. Terwijl vorig jaar nog de verwachting bestond dat de coronapandemie tot een grote en langdurige economische crisis zou leiden, is dat nu niet het geval. Integendeel, we lijken economisch relatief ongeschonden uit de strijd naar voor te komen. Nu de meeste coronamaatregelen zijn opgeheven, draaien veel sectoren weer op volle stoom. Waar vorig jaar nog gevreesd werd voor grote aantallen werkzoekenden na faillissementen, is er intussen in veel sectoren sprake van een grote krapte op de arbeidsmarkt. Wil jij als ondernemer geen problemen krijgen met de personeelsbezetting? Zorg dan voor een goede personeelsplanning.

Aantal krapteberoepen breidt uit

Al voorafgaand aan de coronacrisis was er sprake van een tekort aan onder andere IT’ers, verpleegkundigen, logistiek medewerkers, machinemonteurs, loodgieters en elektriciens. Mensen met een van deze krapteberoepen konden nog liever gisteren dan vandaag ergens aan de slag als ze dat wilden. Het UWV heeft opgemerkt dat gedurende het tweede kwartaal dit jaar over de hele breedte het aantal openstaande vacatures is togenomen. Er is nu bijvoorbeeld ook een schaarste als het gaat om loopbaanadviseurs, hoveniers, verkopers en receptionisten.

Zorgen voor een goed personeelsplanning

Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen steeds meer ondernemers moeite krijgen al het werk aan te kunnen. Ze willen natuurlijk het liefst zoveel mogelijk klanten helpen. Maar dan moet er wel voldoende personeel zijn. Belangrijk dus om goed erop te letten hoe je medewerkers zijn ingeroosterd. Het beste advies om een personeelsplanning te maken? Maak gebruik van een online personeelsplanning waarin zowel jij als je medewerkers alles rond het roosteren kunnen regelen. Medewerkers die informeren wanneer ze moeten werken, of vragen of ze vrij kunnen krijgen? Vragen over de planning die je telefonisch of via berichtjes of mail ontvangt komen altijd net binnen op een moment dat het je niet goed uitkomt. Met een online personeelsplanning hebben zowel jij als je medewerkers altijd inzicht in een up-to-date rooster.

Het gemak van een online urenregistratie

Wil je graag als ondernemer minder tijd kwijt zijn aan administratie? Kijk dan naast je personeelsplanning ook eens naar je urenregistratie. Handel je nu nog iedere maand de registratie en controle van werktijden handmatig af? Dat kan gemakkelijker en sneller! Via een prikklok of app kunnen je medewerkers zelf hun uren bijhouden. In een oogopslag zie je welke afwijkingen er zijn van geplande werktijden. Daarnaast kun je de urenregistratie direct exporteren voor bijvoorbeeld de salarisadministratie. Zo houd je meer tijd over voor het echte ondernemen!