Home » Ondernemersnieuws » administratie » Starter? Zo wapen je jezelf tegen de slechte betalingsmoraal in het mkb

Starter? Zo wapen je jezelf tegen de slechte betalingsmoraal in het mkb

Geplaatst in: administratie, financiën

Ben jij een startende ondernemer? Dan hebben we goed en slecht nieuws. Het slechte? Je gaat te maken krijgen met klanten die structureel te laat betalen. Het goede? Je kunt je daar vanaf dag 1 tegen wapenen met slimme automatisering. Begin 2019 concludeerde Payt, een Nederlandse aanbieder van debiteurenbeheersoftware, dat meer dan de helft van de facturen in het mkb te laat betaald worden. Daarbij werden 1,8 miljoen facturen geanalyseerd. Dat is een gemiddelde om van te schrikken.

Professionalisering & automatisering als optimale strategie

Hoe je dit probleem aanpakt? Met professionalisering en automatisering. Dat begint met professionele online offertes waarbij je algemene voorwaarden en een eventuele modelovereenkomst mee kunt sturen. Daarna stuur je nette, kloppende facturen die makkelijk in te scannen zijn door je klanten. Dergelijke facturen worden sneller betaald. En dankzij de verschillende aanlevermethodes (post, PDF, e-factuur) kun je altijd voldoen aan hun wensen.

Een geïntegreerd wapen tegen de ‘baddies’

Wat ook belangrijk is? Kwaadwillende bedrijven komen niet makkelijk weg met een smoes over het niet hebben ontvangen of kunnen verwerken van een factuur. Meestal gaat het om een heel klein percentage, maar ze zorgen wel voor de meeste stress.Door een online boekhoudpakket met geïntegreerde facturatie en koppeling met een incassobureau als Payt in te richten houdt het systeem je openstaande facturen in de gaten.

Gaat een factuur over datum? Dan krijg je een seintje dat je een professionele betalingsherinnering naar je klant kunt sturen. En dan een eventuele volgende en ga zo maar door. Worden deze herinneringen alsnog genegeerd? Door de koppeling met een online incassobureau laat je de rest van dit stressvolle traject binnen een paar klikken over aan de experts. Die werken met een voortraject dus er staan dan nog geen breedgeschouderde mannen op de stoep bij je niet-betalende opdrachtgever. Vaak werkt dit voortraject al.

Misschien kost dit je deze klant, maar als die je niet wil betalen respecteert ‘ie je niet. Waarom zou je daar dan bij blijven? Dan kun je beter je tijd en energie steken in een opdrachtgever die wel op tijd gaat betalen en je kennis en expertise waardeert. Want die zijn er – gewoon even beter zoeken.

Leren van je ervaringen met CRM

Door nu je ervaringen met zo’n wanbetalende klant bij te houden in je online CRM (komt geïntegreerd bij de betere boekhoudpakketten) kun je bij acquisitie al speuren naar waarschuwingssignalen. Zo leer je van je eerdere ervaringen.

Meer weten hoe je je kunt wapenen tegen wanbetalers en cashflowstress? Ontdek hoe je online kunt boekhouden met Exact.

Deel dit artikel: