SEO en SEA: het klinkt als een komisch duo uit de jaren ’80 bij de VPRO. Maar het zijn twee heel belangrijke termen in de wereld van online marketing die voor veel bedrijven zeker op de agenda moeten staan. De termen lijken op het eerste gezicht erg op elkaar, en dat is wat verwarrend, want er gaat een aanzienlijk verschil achter schuil dat maakt dat het van belang is om het onderscheid te kennen en het in je voordeel te gebruiken. Ook kunnen SEO en SEA goed samen ingezet worden. We leggen het verschil uit tussen SEO en SEA.
SEO: Search Engine Optimization
SEO betreft het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Het gaat daarbij over de content en de techniek van de website. Het doel is om deze zo in te richten dat de website goed gevonden wordt door Google en eventuele andere zoekmachines. Daarbij is het van belang om te focussen op relevante zoektermen waarop je gevonden wilt worden, plus op de gebruiksvriendelijkheid van de website. SEO levert geen direct resultaat op, maar wel langdurig resultaat. Het kan een maand of zes duren voordat de optimalisatie en het resultaat hand in hand gaan. Daarbij komt ook het proces van linkbuilding kijken: het actief ervoor zorgen dat er veel andere websites naar jouw website linken, zodat je website meer autoriteit krijgt. Goede SEO is een vak apart. Daarom kun je beter het optimaliseren van je SEO uitbesteden aan een online marketingbureau met verstand van zaken.
SEA: Search Engine Advertising
SEA betreft het adverteren in Google. Als je goed kijkt bij de zoekresultaten in Google, dan zie je bovenaan en lager op de pagina betaalde advertenties die lijken op organische resultaten, maar het eigenlijk niet zijn. Er is voor betaald om die te tonen bij het door jou ingevoerde zoekwoord. SEA is dan ook manier om sneller resultaat te behalen in de vorm van kliks naar je website. Het mooie van SEA is dat het ontzettend goed meetbaar is. Dat is ook nodig, want adverteren in Google kost geld en je wilt natuurlijk wél dat het het gewenste effect sorteert. Daarom komt het best nauw om een succesvolle SEA campagne op te zetten. Het is beter om zelf geen nattevingerwerk te leveren en je geld te besteden aan een professioneel opgezette SEA campagne door een online marketingbureau. Het nadeel van SEA is overigens dat het wel op korte termijn, maar geen langdurig resultaat oplevert: zo gauw je stopt met adverteren, verdwijnt het effect.
Vaak wordt er als online marketing strategie gekozen om een SEO campagne op te starten, maar ook meteen te beginnen met SEA voor resultaten op de korte termijn. Dat heeft het voordeel dat je meteen begint met resultaten boeken, en wanneer je website eenmaal organisch goed wordt gevonden, resulteert dat in een verlaging van de kosten per klik met handhaving van de goede resultaten. Op de langere termijn levert niet alleen SEO zelf, maar ook de samenwerking tussen SEO en SEA veel resultaat op. De beste converterende zoekwoorden uit de SEA komen namelijk weer van pas in de SEO campagne, want daarmee kan de content op de website geoptimaliseerd worden. De organische vindbaarheid van de website profiteert daarbij van de opgedane ervaringen van de SEA campagne. Dit is ook van belang omdat Google niet meer aangeeft uit welke SEO zoekwoorden conversies komen.