‘Dromen spatten uiteen’
Achteraf vindt ruim een derde van de ondernemers dat ze hun problemen anders hadden moeten aanpakken en een vijfde dat ze te lang hebben gewacht hun zorgen met anderen te delen. “Ondernemers zijn bang voor een self fulfilling prophecy: als ik m’n zorgen uitspreek, dan komt het ook uit,” zegt Rob Coolen, lid van de raad van bestuur van de KvK. “Maar zwijgen kan leiden tot grotere problemen. Jaarlijks spatten zo duizenden ondernemersdromen uiteen.”
Innoveren is een deel van de oplossing
Bijna twee derde (64%) van de ondernemers met forse tegenslag kwam er uiteindelijke weer – soms met de nodige schade – bovenop. Ze verlaagden hun kosten door bijvoorbeeld werknemers te ontslaan, en vergroten hun inkomsten door bijvoorbeeld betere marketing en bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten op soms ook nieuwe markten te brengen. Innovatie is dus een deel van de oplossing. Van de overige 36% verkeert 22% van de ondernemers nog steeds in zwaar weer en 14% is een nieuw bedrijf gestart, nadat het vorige bedrijf is verkocht of al dan niet door faillissement is beëindigd.
Betere ondernemer na periode van slecht weer
De meerderheid van de ondernemers vindt dat de ervaring met slecht weer een betere ondernemer van hen heeft gemaakt. Zelfs ondernemers die er nog middenin zitten, geven dit aan. Uit het onderzoek blijkt dat er over zakelijke tegenslag een taboe bestaat. Meer de helft van alle ondernemers die meededen aan het onderzoek, is het namelijk (zeer) eens met de stelling dat er in Nederland een taboe heerst op failliet gaan.
‘Frustratie, angst en wanhoop’
Jörgen Raymann raakte in financiële problemen toen zijn contract bij de NPO niet werd verlengd en zijn inkomsten wegvielen. Daardoor besloot hij zijn aandelen in zijn productiebedrijf te verkopen en een nieuw begin te maken. Hij zegt over die periode: “Je krijgt een knoop in je maag, elke ochtend als je opstaat. Het is echt complete frustratie, angst, wanhoop, in één mix totdat je gaat slapen. Want jij moet voor je gezin zorgen, jij moet uit de shit komen, jij moet de rekening betalen, jij moet zien dat je weer door kunt gaan en aan de bak komt. Dat je op een punt komt dat je denkt dat je echt niets meer waard bent. En dat je geen zelfvertrouwen meer hebt.”
KvK opent 24-uurs advieslijn
Om ondernemers te stimuleren om eerder hulp te zoeken en hun zorgen uit te spreken, opent de KvK een 24-uurs ‘comeback’-lijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen vanaf vandaag anoniem bellen naar 0800-1014. Hier vinden ze niet alleen KvK-deskundigen die hen een luisterend oor en advies bieden, maar ook bekende ervaringsdeskundigen als Jörgen Raymann, Ron Blaauw en Danie Bles behoren tot het belpanel. Ondernemers kunnen over alle aspecten van hun onderneming spreken met de KvK, niet alleen over financiering, innoveren, import en export en preventie tegen fraude, maar ook over de stress die bij het zwaar weer komt kijken.
“We willen Nederlandse ondernemers laten weten dat ze er niet alleen voor staan,” zegt Rob Coolen. “Door zwaar weer bespreekbaar te maken, hopen we faillissementen te kunnen voorkomen, maar in ieder geval stress bij ondernemers te kunnen verlagen.”
Download het rapport KvK Ondernemers in zwaar weer